تماس فوری با ما : 09131187390
estehkam-logo
estehkam-logo
detail-blog
4 بهمن 1402

موارد ایمنی هنگام بکسل و استفاده از تسمه بکسل

موارد ایمنی هنگام بکسل و استفاده از تسمه بکسل

بررسی کردن سیم بکسل قبل از استفاده کردن از آن تاثیر بسیار زیادی در افزایش عمر آن دارد. از سیم بکسل و اتصالات مربوط به آن در جرثقیل سقفی، تاورکرین، وینچ برقی و دیگر تجهیزات سنگین و سبک استفاده می شود. به همین خاطر امنیت سیم بکسل اهمیت بسیار زیادی دارد.

بررسی کردن امنیت و استفاده از سیم بکسل و رعایت نکات ایمنی به صورت روزانه از این کابل ها توسط کاربران بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا در کاهش حوادث و افزایش ایمنی تاثیر بسیار زیادی دارد. در این مقاله با ما همراه باشید، تا با موارد ایمنی هنگام بکسل و استفاده از تسمه بکسل آشنا شوید.

معرفی سیم بکسل

معرفی سیم بکسل

سیم بکسل وسیله ای انعطاف پذیر در دستگاه های بالابر و دیگر عملیات مشابه آن می باشد. سیم بکسل نسبت به زنجیر مزایای زیادی دارد. از جمله مزایای آن می توان به محکم بودن و در عین حال به وزن سبک آن اشاره کرد.

سیم بکسل همان طور که از نامش پیداست، از تعداد زیادی سیم تشکیل شده است. زمانی که در شرایط نامناسب قرار می گیرد، به صورت ناگهانی قطع نمی شود. بلکه زمانی که فرسود می شوند، ابتدا سیم های خارجی آن قطع می شوند. که در صورت مشاهده ی این موضوع باید سریع اقدام به تعویض آن کنید. جنس سیم های بکسل از سیم های فولادی با مقاومت کششی حدود 130 تا 250 KG/MM می باشد.

سیم بکسل هایی که در محیط های خشک مورد استفاده قرار می گیرند، از سیم های بدون روپوش تشکیل شده اند. اما سیم بکسل هایی که در محیط های مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند، از نوع گالوانیزه می باشند. لازم به ذکر است، که هنگام گالوانیزه کردن به خاطر عملیات حرارتی انجام شده، حدود 10 درصد از مقاومت سیم بکسل کاهش پیدا می کند.

سیم بکسل به کمک ماشین های مخصوص بافته می شوند. در ابتدا سیم ها به صورت لایه های سیمی پیچیده می شوند. بعد از پیچیده شدن، لایه های سیم به صورت بکسل در می آید. البته بهتر است بدانید، که این دو عمل یا به صورت همزمان و یا در دو مرحله انجام می شود. لایه های سیمی بر روی لایه های داخلی که از جنس آزبست، فیبر، پلاستیک و یا سیم هایی با فولاد نر متر تشکیل شده، پیچیده می شود.

افراد مجاز به بازرسی سیم بکسل و فواصل بازرسی

افراد آموزش دیده یعنی اپراتورهای ماهر و بازرسان، مجاز به بازرسی سیم بکسل می باشند. این افراد باید این سیم را از لحاظ دارا بودن شرایط ایمنی سیم بکسل مندرج در استانداردهای مربوطه بررسی کنند. بهتر است بدانید، که سیم های بکسل را معمولا بعد از نصب مورد بررسی نیز قرار می دهند.

لازم به ذکر است، که سیم بکسل باید به صورت روزانه و ابتدای هر شیفت توسط اپراتور مربوط به آن شیفت به صورت چشمی مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین باید نتایج بازرسی های روزانه در دفترچه مربوط به دستگاه ثبت شود.

نکات ایمنی هنگام استفاده از تسمه بکسل

نکات ایمنی هنگام استفاده از تسمه بکسل

در هنگام استفاد از تسمه بکسل، نکاتی باید رعایت شود، که در سطر زیر به آن ها اشاره شده است:

  • قبل از اینکه بخواهید از تسمه بکسل استفاده کنید، باید آن را به صورت کامل بررسی کنید. تا پارگی‌ای در آن وجود نداشته باشد.
  • یکی دیگر از نکات ایمنی هنگام استفاده از تسمه بکسل این است، که در حین کشش از گره زدن تسمه بکسل خودداری کنید.
  • قبل از اینکه خواهید تسمه بکسل را مورد استفاده قرار دهید، اطمینان حاصل کنید، که قلاب یا مال بندهای متصل به تسمه استحکام کافی را داشته باشند.
  • در زمان استفاده توجه کنید، تا اشیاء و قطعات نوک تیز ماشین آفرود در اطراف محل اتصال تسمه بکسل قرار نگرفته باشد.
  • برای این که بخواهید از هرگونه شکستن احتمالی قلاب و یا پرتاب شدن آن جلوگیری کنید، یک قطعه پتو یا پارچه سنگین روی تسمه بیاندازید.

پایان عمر سیم بکسل

محل هایی از سیم بکسل که بیشترین میزان فرسایش در آن وجود دارد، را بررسی کنید. در صورت هر یک از موارد زیر، اقدام به تعویض سیم بکسل نمایید:

  • اگر سه شکستگی وایر یا بیشتر از سه شکستگی را در هر گام از سیم بکسل مشاهده کردید، نشان دهنده ی پایان عمر سیم بکسل است. به خصوص در سیم بکسل هایی که همیشه آویزان بوده و بار را به صورت عمودی تحمل می کنند.
  • زمانی که در سیم بکسل مورد استفاده در قسمت درام ها و قرقره ها، شش شکستگی وایر یا بیشتر از شش شکستگی در یک گام از سیم بکسل وجود داشت. یا سه شکستگی وایر یا بیشتر در یک گام در هر رشته وجود داشت، نشان دهنده ی پایان عمر سیم بکسل است.
  • خرد شدن، پیچ خوردگی، هرگونه آسیب فیزیکی و یا باز شدن رشته ها که باعث تغییر شکل ظاهری سیم بکسل می شود، نشان دهنده ی تمام شدم عمر سیم بکسل می باشد.
  • اگر بیش از 3/1 قطر اسمی سیم بکسل، سایش یافت یعنی عمر آن به پایان رسیده است.
  • کاهش قطر ناگهانی یا کشیدگی بیش از حد در مقطعی از سیم بکسل، نشان دهنده ی پایان عمر آن می باشد.
  • آسیب های ناشی از حرارت مستقیم نشان دهنده ی پایان عمر سیم بکسل می باشد، به همین دلیل قبل از استفاده، سیم بکسل موردنظر را از لحاظ عدم تغییر رنگ فلز و یا سوختگی سطحی مورد بررسی قرار دهید.
  • هرگونه گره و یا اتصال اشتباه دو سیم بکسل به یکدیگر، نشان دهنده ی پایان عمر آن می باشد.

روش بازرسی سیم بکسل به صورت چشمی

روش بازرسی سیم بکسل به صورت چشمی

به کمک دستمال تنظیف می توانید صدمات خارجی به سیم بکسل و شکستگی های وایر را به صورت چشمی بازرسی کرده و تشخیص دهید. بعد از انجام دادن این تست، لازم است که سیم بکسل را متوقف کنید. سپس بعد از توقف سیم بکسل، محل موردنظر را به صورت چشمی بررسی کنید. لازم به ذکر است، که بعد از بازرسی شکستگی سطحی سیم بکسل نیاز است، آن را به صورت چشمی نیز بررسی کنید. زیرا تمامی شکستگی های وایر در سیم بکسل به دستمال تنظیف گیر نمی کنند.

در آخر

در این مطلب به موارد ایمنی هنگام بکسل و استفاده از تسمه بکسل اشاره شده است. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که می‌خواهید تسمه های قابل را تهیه کنید تنها کافی است به صفحه شرکت تولید تسمه استحکام بلت سر بزنید و مناسب ترین تسمه را برای خود انتخاب و تهیه نمایید.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شرکت استحکام تمام روزهای هفته در خدمت شما مشتریان گرامی میباشد. شما میتوانید از طریق تلفن، ایمیل و شبکه های مجازی، با ما در ارتباط باشید.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت استحکام می باشد

طراحی و توسعه توسط : نتواریوم

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user