تماس فوری با ما : 09131187390
estehkam-logo
estehkam-logo
detail-blog
27 بهمن 1401

انواع تسمه صنعتی | راهنمای جامع انواع تسمه‌های مورد استفاده در صنایع

انواع تسمه صنعتی؛ تجهیزاتی ضروری برای تاسیسات تولیدی و صنعتی

تسمه‌های صنعتی نقش مهمی در عملکرد تاسیسات تولیدی و صنعتی از انتقال نیرو تا حمل و جابجایی وسایل ایفا می‌کنند. این تسمه‌ها برای حمل بارهای سنگین و مقاومت در برابر محیط‌های سخت طراحی شده‌اند. از این رو آگاهی از انواع تسمه صنعتی و همچنین کاربردهای مختلف آن‌ها برای انتخاب تسمه مورد نظر متناسب با نیازهای صنعت ضرورت دارد. بنابراین در این مطلب با انواع تسمه‌های صنعتی، کاربردها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها آشنا می‌شویم.

تسمه‌های صنعتی و موارد استفاده این تجهیزات

تسمه‌های صنعتی از مواد انعطاف‌پذیر و نرمی ساخته می‌شوند و عمدتا به‌صورت حلقه‌ای هستند. مهم‌ترین کاری که این تسمه‌ها انجام می‌دهند، برقراری پیوند مکانیکی و همچنین انتقال نیرو بین دو یا چندین شفت است. این تسمه‌ها، دور قرقره (پولی) حلقه‌زده و نیرویی که در قرقره اول ایجاد می‌شود را به قرقره دوم نیز منتقل می‌کنند. این محصولات از متریال مختلفی از جمله پارچه، پلاستیک، چرم، پلیمر و از این دست که انعطاف‌پذیر هستند، ساخته شده‌اند. البته باید اشاره کرد که با تغییر جنس در انواع تسمه صنعتی، کاربرد آن‌ها نیز تغییر می‌کند.

تسمه‌های صنعتی
تسمه‌های صنعتی

 

تسمه وی شکل

تسمه‌های وی (V) شکل که به تسمه‌های V-Ribed، V belt یا ذوذنقه‌ای نیز معروف هستند، از رایج‌ترین انواع تسمه صنعتی به شمار می‌روند. این تسمه‌ها برای انتقال نیرو از یک قرقره به یک ماشین طراحی شده‌اند. حالت وی شکل یا هفتی بودن شکل تسمه به ثابت نگه داشتن آن بر روی قرقره کمک بسیار زیادی می‌کند و خطر لیز خوردن را کاهش می‌دهد.

تسمه‌های وی شکل معمولا در ماشین‌آلات صنعتی مانند نقاله‌ها، پمپ‌ها و فن‌ها استفاده می‌شوند. آن‌ها در عرض و طول‌های مختلف برای کاربردهای مختلف موجود هستند و بهترین ترکیب از کشش، سرعت حرکت، بار اعمالی به یاتاقان‌ها و عمر طولانی را فراهم می‌کنند. این تسمه‌ها به خاطر ضخامت زیادشان، نیاز به پولی‌های بزرگ‌تری دارند و دارای طول‌های قابل تنظیم با قابلیت جداسازی قطعات و متعلقات در هنگام لزوم می‌باشند.

تسمه تایمینگ (تایم)

تسمه تایم که به تسمه‌های دندانه‌دار نیز معروف است، از انواع تسمه صنعتی به شمار می‌رود که برای انتقال نیرو بین دو قرقره با زمان‌بندی دقیق استفاده می‌شود. این تجهیزات به‌طورمعمول در مواردی از جمله ماشین‌ابزار، روباتیک و نوار نقاله استفاده می‌شوند که زمان‌بندی دقیق ضروری است. تسمه‌های تایمینگ از متریال مختلفی مانند نئوپرن و پلی اورتان ساخته شده و برای استحکام بیشتر می‌توان آن‌ها را با فولاد یا کولار تقویت کرد.

تسمه سنکرون

تسمه‌های سنکرون، شبیه تسمه‌های تایم می‌باشند اما دارای دندانه‌ها یا آج‌هایی در امتداد سطح داخلی هستند. این تسمه‌ها به‌طورمعمول در ماشین‌آلاتی مانند ماشین‌ابزار، روباتیک و نوار نقاله استفاده می‌شوند که زمان‌بندی دقیق در آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

تسمه تخت؛ از دیگر انواع تسمه صنعتی

تسمه‌های تخت نوع دیگری از انواع تسمه صنعت هستند که برای انتقال نیرو بین دو قرقره در یک خط مستقیم طراحی شده‌اند. آن‌ها معمولا در کاربردهایی مانند نوار نقاله‌ها و ماشین‌های چاپ که قرقره‌ها در موقعیت ثابتی قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. تسمه‌های تخت از مواد مختلفی مانند چرم، بوم و لاستیک ساخته می‌شوند و برای استحکام بیشتر می‌توان آن‌ها را با فولاد تقویت کرد.

انواع تسمه صنعتی
انواع تسمه صنعتی

تسمه چند شیار

تسمه‌های سرپانتین که به تسمه‌های مولتی وی یا تسمه‌های چند شیار نیز شناخته می‌شوند، شبیه تسمه‌های V اما با این تفاوت که دارای شیارهای V شکل متعدد هستند. این تسمه به‌صورت ترکیبی از چندین تسمه هفت‌شکل ساخت می‌شوند.

برخلاف بسیاری از نمونه‌های دیگر، تسمه چند شیار زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند که نیاز به انتقال نیروی بسیار زیادی باشد. آن‌ها معمولا در مواردی مانند خودروها و سیستم‌های HVAC استفاده می‌شوند که در آن‌ها چندین نقطه محرک مورد نیاز است. تسمه‌های سرپانتین در عرض و طول‌های مختلف متناسب با کاربردهای مختلف موجود هستند.

تسمه گرد

نوع دیگری از انواع تسمه صنعتی که در بازار یافت می‌شود، تسمه‌های گرد می‌باشند که به تسمه‌های O-ring نیز معروف هستند. این تجهیزات برای انتقال نیرو بین دو قرقره در یک حرکت دایره‌ای طراحی شده‌اند. تسمه‌های O-ring معمولا در مواردی مانند نوار نقاله‌ها و ماشین‌های چاپ که قرقره‌ها در موقعیت ثابتی قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. تسمه‌های گرد همچنین از متریال مختلفی مانند لاستیک و پلی اورتان ساخته می‌شوند و برای استحکام بیشتر می‌توان آن‌ها را با فولاد تقویت کرد.

تسمه پلی وی

تسمه‌های پلی وی (Poly-V) که به تسمه‌های micro-V نیز معروف می‌باشند، مشابه تسمه‌های وی شکل بوده اما با این تفاوت که دارای شیارهای V شکل متعدد هستند. این تسمه‌ها معمولا در مواردی مانند خودروها و سیستم‌های HVAC استفاده می‌شوند که در آن‌ها چندین نقطه متحرک مورد نیاز است. باید اشاره کرد که تسمه‌های پلی وی در عرض و طول‌های متعدد متناسب با کاربردهای مختلف موجود هستند.

تسمه آجدار

یکی دیگر از انواع تسمه صنعتی که به‌صورت ترکیبی تولید شده است، تسمه آجدار است. به این معنی که تسمه آجدار، به‌صورت ترکیبی از تسمه‌های تخت و وی شکل ساخته شده و این تجهیز در لوازم‌خانگی کاربرد زیادی دارند. برای مثال، آن‌ها در موتور کوچک دستگاه‌‌هایی مانند میکسر، لباسشویی و از این دست مورداستفاده قرار می‌گیرند.

شرکت تولید تسمه استحکام
شرکت تولید تسمه استحکام

خرید انواع تسمه صنعتی از شرکت نوار بافی استحکام

انواع گوناگونی از تسمه‌های صنعتی در بازار در دسترس هستند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای منحصربه‌فرد خود را دارند. برای اطمینان از عملکرد مناسب و طول عمر مطلوب این تجهیزات، انتخاب تسمه صنعتی متناسب با کاربرد مورد نظر یک ضرورت است. از جمله رایج‌ترین انواع این تسمه‌ها می‌توان به تسمه‌های وی شکل، تایمینگ، تخت و گرد اشاره کرد. هنگام انتخاب تسمه مناسب برای کسب‌وکار خود، باید عواملی مانند نیازهای انتقال نیرو، سرعت و ظرفیت بار را در نظر بگیرید. برای اطمینان از بهترین انتخاب، مشاوره با یک متخصص یا خرید از یک تامین کننده معتبر بسیار اهمیت دارد. از این رو شرکت نوار بافی استحکام با افتخار آماده ارائه خدمات فروش و پس از فروش در زمینه انواع مختلف تسمه‌های صنعتی به تمامی مشتریان است. برای دریافت مشاوره نیز می‌توانید با کارشناسان مجرب ما در این مجموعه تماس برقرار کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شرکت استحکام تمام روزهای هفته در خدمت شما مشتریان گرامی میباشد. شما میتوانید از طریق تلفن، ایمیل و شبکه های مجازی، با ما در ارتباط باشید.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت استحکام می باشد

طراحی و توسعه توسط : نتواریوم

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user