تماس فوری با ما : 09131187390
estehkam-logo
estehkam-logo
detail-blog
7 خرداد 1402

رنگ های تسمه حمل بار | مفهوم رنگ‌ها و ارتباط آن‌ها با ظرفیت

تعیین ظرفیت تسمه حمل بار به کمک رنگ‌ها

برای جابه‌جایی بار در بسیاری از صنایعی که در زمینه بسته‌بندی و حمل بار فعالیت می‌کنند، از تسمه حمل بار استفاده می‌شود. معمولا از این تسمه‌ها برای بلند کردن و جابه‌جایی اجسام سنگین کمک می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین مزایای این تسمه‌ها جنس پارچه‌ای آن‌ها است که در هنگام حمل بار به هیچ وجه به سطح اجسام حساس و ظریف آسیبی وارد نمی‌کنند. در نتیجه تسمه‌های حمل بار بهترین جایگزین برای زنجیرها و سیم‌های بکسل به شمار می‌آیند. این تسمه‌ها در رنگ‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند. رنگ های تسمه حمل بار ارتباط مستقیمی با استحکام و ظرفیت آن برای حمل بار دارد. در این مطلب با مفهوم رنگ‌های مختلف و میزان ظرفیت هر یک از این تسمه‌ها آشنا می‌شویم.

انواع مختلف تسمه حمل بار

تسمه‌های حمل بار را معمولا با استفاده از الیاف پلی‌استر، پلی پروپیلن و نایلون تولید می‌کنند. تسمه‌های حمل بار تولیدشده از جنس پلی‌استر علاوه‌بر مقاومت بالا، قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار مناسبی دارند. اما جنس پلی‌پروپیلن به خاطر برخورداری از استحکام مناسب و مقاومت بالا در برابر انواع اسیدها و مواد قلیایی بهترین گزینه برای حمل بار به شمار می‌روند.

تسمه‌های حمل بار را به طور کلی به دو دسته تسمه‌های ساده (Simplex) و دولایه (Duplex) تقسیم‌بندی می‌کنند. برای تولید تسمه‌های ساده از یک لایه پارچه مصنوعی استفاده می‌شود. در نقطه مقابل، شرکت‌های تولیدکننده این محصولات برای افزایش استحکام تسمه‌های دوبلکس از دو لایه پارچه مصنوعی استفاده می‌کنند. همان‌طور که اشاره کردیم، رنگ انواع مختلف این تسمه‌ها با یکدیگر متفاوت است. در واقع، رنگ های تسمه حمل بار نشان‌دهنده ظرفیت و استحکام آن است.

ارتباط رنگ های تسمه حمل بار با ظرفیت آن

ارتباط رنگ های تسمه حمل بار با ظرفیت آن

استفاده از رنگ‌های مختلف برای ساخت تسمه‌های حمل بار، به غیر از افزایش زیبایی این تسمه‌ها هدف دیگری را نیز دنبال می‌کند. رنگ های تسمه حمل بار با توجه استانداردهای جهانی و ظرفیت آن برای جابه‌جایی بار تعیین می‌شود. معمولا روی این تسمه‌ها اتیکتی درج می‌شود که تمامی مشخصات هر تسمه مانند حد مجاز بار، جنس تسمه، کد استاندارد و نام کارخانه سازنده روی آن نوشته شده است.

برای تولید تسمه‌های حمل بار از رنگ‌هایی مانند بنفش، طوسی، سبز، قرمز، قهوه‌ای، آبی و نارنجی استفاده می‌شود. به‌ عنوان یک قاعده کلی به یاد داشته باشید که رنگ نارنجی در تمامی تسمه‌های ساده و دولایه نشان‌دهنده بیشترین ظرفیت و رنگ بنفش نمایانگر کمترین ظرفیت حمل بار هستند. علاوه‌بر رنگ های تسمه حمل بار، نوع گره زدن این تسمه‌ها نیز می‌توانند بر میزان ظرفیت کل آن‌ها تاثیر گذار باشند.

ظرفیت رنگ‌های مختلف تسمه‌ حمل بار ساده

رنگ های تسمه حمل بار عامل اصلی در تعیین ظرفیت هر یک از انواع این تسمه‌ها به شمار می‌آیند. تسمه‌های ساده نسبت به تسمه‌های دولایه از ضخامت کمتری برخوردار هستند. در جدول زیر با ابعاد و ظرفیت مجاز حمل بار هر یک از رنگ‌های تسمه‌های ساده آشنا می‌شویم.

حد مجاز بار (تن)

طول (متر) عرض (میلی متر)

رنگ

1

10 – 1 50 – 30

بنفش

2

10 – 2 70

سبز

3

10 – 2 90

زرد

4

10 – 4 120

طوسی

5

10 – 4 150

قرمز

6

10 – 4 180

قهوه‌ای

8

10 – 5 250

آبی

10

10 – 5 300

نارنجی

ظرفیت رنگ‌های مختلف تسمه حمل با

ظرفیت رنگ‌های مختلف تسمه حمل بار دو لایه

تسمه‌های دو لایه در مقایسه با تسمه‌های ساده از ضخامت بیشتری برخوردار هستند و برای ساخت آن‌ها از دو پارچه مصنوعی استفاده می‌شود. ظرفیت هر یک از رنگ‌های تسمه حمل بار دو لایه تفاوتی با تسمه‌های ساده ندارد. در جدول زیر با مشخصات ظاهری این تسمه‌ها و ظرفیت هر یک از رنگ‌های آن آشنا می‌شویم.

حد مجاز بار (تن) طول (متر) عرض (میلی متر) رنگ

1

10 – 1 25 بنفش

2

10 – 2 50

سبز

3

10 – 2 75

زرد

4

10 – 4 100

طوسی

5

10 – 4 125

قرمز

6

10 – 4 150

قهوه‌ای

8

10 – 5 200

آبی

10 10 – 5 250

نارنجی

تاثیر روش اتصال تسمه حمل بار بر ظرفیت آن

همان‌طور که اشاره کردیم، نوع گره زدن و رنگ های تسمه حمل بار از عوامل اصلی برای تعیین ظرفیت هر یک از تسمه‌ها به شمار می‌روند. روش اتصال تسمه می‌تواند روی ظرفیت تسمه اثر بگذارد و باعث افزایش یا کاهش حد مجاز بار شود. به طور کلی از چهار مختلف برای گره زدن تسمه حمل بار استفاده می‌شود:

  • آویز اسلینگ که استانداردترین حالت برای اتصال تسمه است
  • گره متحرک که می‌تواند باعث کاهش ظرفیت تسمه حمل بار شود؛ در این حالت حد مجاز بار 20% کاهش می‌یابد
  • اتصال U که در آن حلقه‌های تسمه در قسمت بالایی و روی یک میله قرار می‌گیرند و حالتی دو لایه به تسمه می‌دهند. در این حالت ظرفیت تسمه افزایش می‌یابد و می‌توان حد مجاز بار را تا دو برابر افزایش داد
  • حالت آخر درست شبیه به اتصال U است، با این تفاوت که تسمه دارای زاویه‌ای بیشتر از 7 درجه می‌شود. این اتصال حد مجاز بار را افزایش داده و 1.4 برابر می‌کند

در جدول زیر تاثیر نوع اتصال بر رنگ های تسمه حمل بار را مشاهده می‌کنید:

اتصال U با زاویه بیشتر از 7 درجه

اتصال U با زاویه کمتر از 7 درجه گره متحرک اتصال ساده رنگ

1.4

2 0.8 1

بنفش

2.8

4 1.6 2

سبز

4.2

6 2.4 3

زرد

4.5

8 3.2 4

طوسی

7

10 4 5

قرمز

8.4

12 4.8 6

قهوه‌ای

1.12

16 6.4 8

آبی

14

20 8 10

نارنجی

استفاده از تسمه حمل بار

نکات ایمنی برای استفاده از تسمه حمل بار

توجه داشته باشید که از تسمه حمل بار برای جابه‌جایی وسایل سنگینی استفاده می‌شود که وزن آن‌ها می‌تواند به چندین تن برسد. در نتیجه عدم توجه به نکات ایمنی می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. بنابراین شما موظف هستید که برای استفاده از هر کدام از رنگ‌های تسمه حمل بار، ابتدا آن را به طور کامل بررسی کنید. مهم‌ترین نکات ایمنی برای استفاده از این تسمه‌ها عبارتند از:

  • پیش از هر استفاده تمام طول تسمه خود را وارسی کنید
  • به رنگ های تسمه حمل بار دقت کنید تا بار شما از حد مجاز بیشتر نباشد
  • تسمه را بیش از حد مجاز نکشید
  • در صورت مشاهده الیاف درونی تسمه که در اکثر مواقع به رنگ قرمز هستند، از تسمه استفاده نکنید

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شرکت استحکام تمام روزهای هفته در خدمت شما مشتریان گرامی میباشد. شما میتوانید از طریق تلفن، ایمیل و شبکه های مجازی، با ما در ارتباط باشید.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت استحکام می باشد

طراحی و توسعه توسط : نتواریوم

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user