تماس فوری با ما : 09131187390
estehkam-logo
estehkam-logo
detail-blog
21 اسفند 1402

نقش سیم‌بکسل در ایمنی و پایداری سازه‌ها و ساختمان‌ها

نقش سیم‌بکسل در ایمنی و پایداری سازه‌ها و ساختمان‌ها

آهن و فولاد در زندگی انسان‌ها نقش بسیار مهمی دارد. محصولات زیادی در پیرامون ما وجود دارند که از فولاد، آهن و آلیاژهای آهن ساخته شده‌اند. سیم‌بکسل نمونه‌ای ازاین‌قبیل محصولات است. سیم‌بکسل طنابی فولادی است که بسیار کاربردی و مهم است که از رشته‌های بسیار نازک سیم به وجود آمده که بامهارت بسیار بالا دور هسته اصلی سیم یعنی مغزی پیچیده شده است.

در بیشتر موارد هسته یا مغزی سیم‌بکسل از جنس کنف و یا فولاد است. هدف اصلی از پیچ‌وتاب این سیم افزایش مقاومت و قدرت آن است. مقاومت این ابزار  پرکاربرد ارتباط مستقیمی با جنس سیم، نوع مغزی و چگونگی پیچیده‌شدن سیم‌ها دارد. قطر و جنس مغزی عامل اصلی تعیین‌کننده در میزان استحکام و مقاومت سیم‌بکسل بالابر ساختمانی است. طبیعتاً هر قدر قطر مغزی زیاد باشد، استحکام آن افزایش پیدا خواهد کرد؛ ولی در عوض میزان انعطاف‌پذیری سیم‌بکسل کم می‌شود.

جنس مغزی معمولاً از فولاد یا کنف است. امروزه استفاده از سیم‌بکسل در دکوراسیون و صنایع تزیینی و در معماری‌های مدرن نیز به طور گسترده و وسیعی به چشم می‌خورد. یکی از موارد مورداستفاده از آن، در ساخت پل‌های هوایی و معلق و سازه‌هایی است که با سیم‌بکسل ساخته و درست شده و نمای بسیار جذابی به معماری مدرن و نوین شهرها بخشیده است و ایمنی و پایداری سازه‌ها و ساختمان‌ها را بیشتر می‌کند.

نقش سیم‌بکسل

نقش سیم‌بکسل در ساخت سازه‌ها و ساختمان‌ها

بر عکس نام ساده‌ای که دارد نقش وسیعی در ایمنی و پایداری سازه‌ها و ساختمان‌ها و همچنین در صنایع گوناگون دارد و یکی از پایه‌ها و ارکان اصلی چه در زمینه ادوات کشنده و اتصالات و چه در صنایع لیفتینگ به‌حساب می‌آید. از جمله نقش‌های مهم سیم‌بکسل در صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایمنی: سیم‌بکسل‌ها به صورتی طراحی و ساخته شده‌اند که در مقابل تنش‌ها و نیروهای بسیار زیاد به وجود آمده از عملیات بکسل مقاومت و پایداری کنند. آن‌ها از مواد با استحکام بالا ساخته شده‌اند که در مقابل سایش، خوردگی و خستگی می‌توانند مقاومت و ایستادگی کنند. این ضمانت می‌کند که عملیات ساخت‌وساز به‌صورت ایمن و بدون خطر خرابی سیم انجام می‌گیرد که موجب صدمات جدی می‌شود.
  • کارایی و عملکرد: سیم‌بکسل یا همان طناب فولادی به مصالح اجازه می‌دهد تا به‌صورت مؤثر و کارآمد جابه‌جا شوند و هزینه و زمان موردنیاز جهت عملیات کاهش می‌یابد. این عمل به‌خصوص در شرایط اضطراری که زمان بسیار اهمیت دارد، مهم است.
  • تطبیق‌پذیری: سیم‌های بکسل همه‌کاره بوده و به‌منظور اهداف گوناگونی از جمله عملیات کشیدن و بلندکردن عمومی می‌توانند مورداستفاده قرار گیرند. این امر آن‌ها را به یک جزء ضروری در صنعت ساخت‌وساز ساختمان و سازه‌ها تبدیل می‌کند که در آن عملیات مختلف به انواع گوناگونی از ابزار بالابر احتیاج دارد.
  • دوام و ماندگاری: سیم‌بکسل‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که به مدت طولانی حتی در شرایط بسیار سخت هم دوام آورده و ماندگاری داشته باشند. این به این معناست که آن‌ها به نگهداری، تعویض و تعمیر کمتری نیاز دارند و در نهایت سبب صرفه‌جویی در هزینه برای اپراتور می‌شود.

نقش سیم‌بکسل در ایمنی

کاربردها و نقش سیم‌بکسل در ایمنی و پایداری سازه‌ها و ساختمان‌ها

قبلاً ذکر کردیم که سیم‌بکسل‌ها در صنایع گوناگون و به طور معمول برای جابه‌جایی اجسام و حمل بار به کار می‌رود. از مهم‌ترین کاربردها و نقش‌های این محصول موارد زیر را می‌توان نام برد:

1. صنعت ساختمان‌سازی

روزانه از سیم‌بکسل در ساختمان‌ها جهت جابه‌جایی بارهای سنگین به طور افقی و عمودی استفاده می‌شود. کارگرهای ساختمانی به‌منظور مقاومت و استحکام خود به این طناب‌های فولادی اعتماد می‌کنند و وابسته هستند. سیم‌بکسل در ساختن ساختمان‌ها و سازه‌ها جهت تقویت‌کردن مقاومت سازه‌ای در نرده‌های امنیتی و تقویت بتن در سازه‌ها و ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. از سیم‌بکسل در صنعت ساختمان‌سازی در پروسه جابه‌جایی مصالح، آسانسورها و بالابر استفاده می‌گردد.

2. ساخت پل‌ها و پل‌های معلق

پل سازه‌ای متصل‌کننده و معمول‌ترین راه برقرارکردن ارتباط در دنیا است. از پل‌ها جهت ارتباط بین کشورها و شهرها استفاده می‌گردد. بیشتر پل‌ها بر روی دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، دره‌ها و… به‌منظور آسان‌شدن رفت‌وآمد ساخته می‌شوند. از پل‌ها برای رفت‌وآمد وسایل نقلیه، عبور سیستم‌های تأسیساتی، عابرین پیاده و … در شهرها و بیرون از شهرها استفاده می‌شود. امروزه پل‌های معلقی که با سیم‌بکسل می‌سازند، در نقاط گوناگون جهان مرکز جذب انواع توریست‌ها به‌حساب می‌آید. به‌جرئت می‌توان گفت پل‌های سیم‌بکسلی یکی از پرکاربردترین نوع سازه بوده که در طراحی سازه‌های خاص کارایی و نقش دارند. پل‌های معلق سیم‌بکسلی از پربازده‌ترین نمادهای سازه‌ای به‌حساب می‌آیند.

3. استفاده آسانسور در ساختمان‌ها

کاربرد و نقش اصلی سیم‌بکسل در آسانسورها جهت ارتباط بین وزنه تعادل و کابین است و نیرومحرکه‌ی موتور آسانسور را به کابین انتقال می‌دهد. مغزی سیم‌بکسل استفاده شده در آسانسور از جنس الیاف مصنوعی یا کنف است که موجب انعطاف‌پذیری آن می‌شود. این قطعه هرچند وقت یک‌بار باید در آسانسورها به‌وسیله‌ی متخصصین بررسی شده تا در صورت وجود مشکلاتی مثل ساییدگی یا پارگی تعویض شود. نوع سیمی که جهت ساختن بکسل‌های آسانسور استفاده می‌شود در سه نوع مختلف تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه به‌صورت خلاصه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • نوع اول کششی است. این نوع از سیم‌بکسل‌ها بیش‌ترین استفاده در صنعت آسانسور ساختمانی را داشته و از ویژگی‌های آن به انعطاف‌پذیری مناسب و نیروی با تحمل بالای آن می‌توان اشاره کرد.
  • بکسل‌های کششی با نیرو بالا جزء گروه دوم هستند. هنگامی که ارتفاع ساختمان و یا سازه بسیار زیاد است و سرعت حرکت آسانسور بالا است از این نوع سیم‌بکسل در آسانسور استفاده می‌گردد. لازم است به سبب استحکام و پایداری بسیار بالای این مدل از سیم‌ها، شیارهای استفاده شده برای آن در مقابل سایندگی زیاد مقاومت داشته باشند.
  • سیم‌بکسل‌های فولادی نوع سوم هستند. این مدل از سیم‌ها را از فولاد می‌سازند.

کاربردها و نقش سیم‌بکسل

4. ساخت سازه‌ها

از نقش‌ها و کاربردهای سیم‌بکسل‌ها این است که به‌منظور ساخت سازه‌های شهرسازی و معماری مورداستفاده قرار می‌گیرند.

5. صنعت شست‌وشوی نمای ساختمان‌ها

به‌منظور شست‌وشوی ساختمان‌ها و برج‌های بلند از سیم‌بکسل‌های تسمه‌ای مقاوم در جهت ایمن بودن استفاده می‌شود.

6. بالابرهای برقی در ساختمان‌سازی

یکی از کاربردهای معمول سیم‌بکسل مورداستفاده قرارگرفتن آن در بالابرهای برقی در ساختمان‌سازی و ساخت سازه‌های معماری است. بالابر ساختمان علاوه بر آسان‌کردن جابه‌جایی مصالح در مواقع ساختن ساختمان‌، ایمنی کار و سرعت ساخت را هم تا حد بسیار زیادی افزایش داده و همین موضوع موجب آن شده که مقدار به‌کارگیری آن‌ها روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

شرکت نواربافی استحکام؛ عرضه‌کننده انواع سیم‌بکسل‌های تسمه‌ای مقاوم و ایمن

سیم‌بکسل قطعه‌ای بسیار مقاوم و ایمن است که باتوجه‌به نوع سیم، قطر، ضخامت و شیوه بافت کاربردهای متنوع و مختلفی دارد. به جهت انتخاب باید تعریف دقیقی از کاربردها و نقش سیم‌بکسل در ایمنی و پایداری سازه‌ها و ساختمان‌ها داشته باشید تا بتوانید محصول مناسب را برای ساختمان‌سازی خود انتخاب و خریداری کنید. به همین منظور شما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مختلف با شرکت استحکام بلت ارتباط برقرار کرده و مشاوره دریافت کنید و سیم‌بکسل‌های موردنیاز خود را خریداری کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شرکت استحکام تمام روزهای هفته در خدمت شما مشتریان گرامی میباشد. شما میتوانید از طریق تلفن، ایمیل و شبکه های مجازی، با ما در ارتباط باشید.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت استحکام می باشد

طراحی و توسعه توسط : نتواریوم

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user