تماس فوری با ما : 09131187390
estehkam-logo
estehkam-logo
detail-blog
27 اردیبهشت 1402

نکات ایمنی استفاده از تسمه حمل بار | نکاتی برای بهبود عملیات بارگیری

آیا نکات ایمنی استفاده از تسمه حمل بار را می‌دانید؟

ایمنی بارگیری و رعایت نکات مربوط به آن باعث می‌شود تا بار به سلامت به مقصد برسد و مشکلی برای راننده کامیون و بار به وجود نیاید. نکات مربوط به ایمنی در بارگیری موجب می‌شود تا خسارت مالی متوجه صاحب بار نشود. بسیاری از خسارات مالی که در هنگام بارگیری رخ می‌دهند به دلیل عدم توجه به نکات مهم ایمنی در بارگیری است. زیرا سهل انگاری در بستن بار و استفاده از ابزارهای ایمنی باعث می‌شود تا بار در طول مسیر باربری بین شهری و درون شهری دچار ضربه و فشار شود و نتواند سلامت خود را تا مقصد حفظ کند. در این مطلب از سایت استحکام بلت قصد داریم شما را با نکات ایمنی استفاده از تسمه حمل بار آشنا کنیم.

چگونگی اتصال؛ از مهم‌ترین نکات ایمنی استفاده از تسمه حمل بار

افرادی که از تسمه حمل بار به منظور جا‌به‌جایی وسایل مورد نظر خود استفاده می‌‌کنند، باید نحوه اتصال آن را به‌ خوبی بلد باشند، چرا که نحوه وصل کردن تسمه‌ها تاثیر زیادی در جا‌به‌جایی و توان و عملکرد آن‌‌ها خواهد داشت.

این نوع تسمه‌ها بر اساس زاویه ای که قرار می‌‌گیرند، می‌توانند تا ۸ برابر کاهش پیدا کند، اما در مقابل با توجه به نوع متصل شدن آن‌ها تا ۲ برابر ظرفیت را می‌‌توانند تحمل کنند. به‌ طور کلی ۳ حالت برای بستن تسمه حمل بار وجود دارد که با توجه به بستن این تسمه‌ها می‌‌توان میزان باری که قرار است جا به جا کرد را در ادامه برای شما شرح خواهیم داد. اولین حالتی که می‌‌توان این تسمه را بست آویز اسلینگ می‌باشد که یکی از ساده‌ ترین نوع اتصالات به شمار می‌‌رود. لازم به ذکر است که بگوییم با این روش شما در محدودیت بیشتری قرار خواهید گرفت و بارهایی را با تناژ پایین‌ تر می‌توانید حمل کنید.

نکات ایمنی استفاده از تسمه حمل بار

حالت U شکل برای اتصال تسمه حمل بار

البته کسانی که به‌ خوبی با نحوه بستن این تسمه آشنایی ندارند، می‌‌توانند به ساده ‌ترین روش ممکن آن‌ها را وصل نمایند. حالت دیگری که می‌‌توان برای بستن تسمه بار نام برد حالت U شکل است که از سمت چپ آن را می‌توان مشاهده کرد. در این نوع اتصال حلقه‌‌های دوسر تسمه تخت را در قسمت بالا و بر روی یک میله یا بار قرار می‌‌دهند که در این وضعیت توان بار قابل ‌حمل دو برابر خواهد شد. حالت سوم دقیقا شبیه به حالت دوم بسته می‌‌شود، اما در این روش با توجه به اندازه‌ بار و افزایش آن محدودیت‌‌های طول میله برداشته خواهد شد و اتصال تسمه هم از حالت قائم خارج می‌‌شود.

رنگ تسمه‌ها از نکات ایمنی مهم در استفاده از تسمه حمل بار هستند

تسمه حمل بار یا همان جرثقیل در رنگ‌های مختلفی به بازار مصرف در کشور عرضه می‌شود. هر کدام از این رنگ ها معنای خاصی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. این رنگ‌ها که از زرد تا نارنجی هستند هر یک دارای معنی خاصی می‌باشند.

از جمله این رنگ‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رنگ زرد: این رنگ از تسمه جرثقیل‌ها برای جا به جایی اشیا 3 تنی به کار برده می‌شود و بیشتر در کارخانه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • رنگ قرمز: این رنگ از تسمه‌های حمل بار دارای مقاومتی بسیار بالا می‌باشند و برای اجسام 5 تنی به کار برده می‌شوند
  • رنگ آبی: این رنگ تسمه بیشتر در صنایعی مانند کشتی سازی کاربرد دارد و برای جابه جایی‌هایی با وزن 8 تن مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • رنگ سبز: برای اشیا 2 تنی مانند مینی بوس‌ها و سایر وسایل نقلبه مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • رنگ بنفش: این نوع تسمه جرثقیل‌ها برای جابه‌جایی اشیا و اجسام 1 تنی کاربرد دارد
  • رنگ طوسی: این نوع تسمه تقریبا بین تسمه های قوی و ضعیف قرار دارد و برای جا به جایی اشیا با وزن 4 تن کاربرد دارد
  • رنگ قهوه‌ای: برا جابه جایی اجسام 6 تنی کاربرد دارد
  • رنگ نارنجی: تسمه های نارنجی رنگ از تسمه های بسیار قوی بوده و قابلیت جا به جایی اجسام 10 تنی را هم دارد

ارتباط میان تسمه با جغجغه

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات ایمنی استفاده از تسمه حمل بار که باید به آن توجه داشته باشید، ارتباط میان تسمه با جغجغه است. با کمک جغجغه ما می توانیم حمل بار را به خوبی انجام دهیم. برای اینکار باید دستگیره جغجغه را باز کنید و سپس طرفی از تسمه را که دارای قلاب می باشد وارد آن کنید و آنقدر بکشید تا مطمئن شوید که محکم شده است.

جغجغه به ما اجازه می‌دهد که از اتصال اشیاء اطمینان پیدا کنیم. برای اینکه بتوانید مجدد جغجغه را باز کنید، لازم است که دستگیره را باز کرده و ضامن را آزاد کنید. با اینکار باعث می‌شوید که به راحتی بتوانید تسمه حمل بار را آزاد کنید.

نگاهی به ویژگی‌های تسمه حمل بار

نگاهی به ویژگی‌های تسمه حمل بار استاندارد

مهم ترین مساله‌ای که در خصوص استفاده از تسمه حمل بار باید مورد توجه قرار گیرد این است که نباید از این وسیله برای بکسل کردن و بلند کردن وسایل سنگین استفاده شود. همچنین در تخلیه این نوع از بارها استفاده از زنجیر مهار ممنوع است. زیرا ایمنی در بارگیری را به خطر می‌اندازد. یک تسمه حمل بار خوب دارای ویژگی‌هایی است که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عدم وجود هر نوع فرسودگی

تسمه حمل بار به هیچ عنوان نباید دچار عیوبی مانند فرسودگی و خراشیدگی باشد. همچنین کشیدگی حلقه های زنجیر نیز موضوعی است که باید مورد توجه و دقت قرار بگیرد. اگر شاهد این نوع از ایرادات بر روی تسمه حمل بار بودید به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید. زیرا مقاومت خود را از دست داده‌اند و نمی‌توانند برای مدت زمان زیادی کارآیی داشته باشند.

عدم داشتن هرگونه گره‌خوردگی

یک تسمه حمل بار خوب به هیچ عنوان دارای گره نیست. تسمه‌هایی که این مشکل را دارند نمی‌توانند به خوبی توسط قلاب به کفی بار متصل شوند و در حین مسیر مشکلاتی از جمله باز شدن و عدم حفظ تعادل را به دنبال خواهند داشت که ایمنی در بارگیری را به خطر می‌اندازد.

عدم شکستگی

از دیگر ویژگی‌هایی که یک تسمه حمل بار استاندارد باید داشته باشد، عدم شکستگی است. اگر بارهای سنگین و بیش از ظرفیت زنجیر را با آن جابجا کنید به تسمه حمل بار فشار می‌آید و مشکلاتی از جمله شکستگی در آن ایجاد می‌شود. یک تسمه حمل بار سالم باید از این نظر نیز ایمن باشد و کاملا سلامت باشد.

استحکام بلت؛ بزرگ‌ترین تولید‌کننده تسمه‌های حمل بار

استحکام بلت؛ بزرگ‌ترین تولید‌کننده تسمه‌های صنعتی و جرثقیلی در کشور

در این مطلب با نکات ایمنی استفاده از تسمه حمل بار آشنا شدیم؛ نکاتی که راهنمای ما برای استفاده از این تسمه برای مهار بارهای سنگین هستند. جرثقیل‌‌هایی که از تسمه حمل بار استفاده می‌کنند معمولا برای بالا بردن بارهایی با جنس حساس نگران ایمنی وسایل هستند. به همین خاطر تسمه حمل بار می‌تواند به آن‌‌ها کمک کند که بدون هیچ خطر و مشکلی بارها را به سطوح بالاتر برسانند.

شرکت نوار بافی استحکام از مراکز معتبر در زمینه تولید تسمه‌های حمل بار است. جنس این تسمه‌ها از نوع پلی استر مقاوم خارجی می است که با دستگاه‌های تمام اتوماتیک جدید بافته شده و با بهترین کیفیت و حداقل قیمت در خدمت مشتریان قرار میگیرد. کاربرد این تسمه‌ها در امر لیفتینگ و بلند کردن اجسام تا وزن ۶۰ تن و مهار بارهای سنگین و انواع و اقسام کارهای صنعتی دیگر می‌باشد.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شرکت استحکام تمام روزهای هفته در خدمت شما مشتریان گرامی میباشد. شما میتوانید از طریق تلفن، ایمیل و شبکه های مجازی، با ما در ارتباط باشید.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت استحکام می باشد

طراحی و توسعه توسط : نتواریوم

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user