تماس فوری با ما : 09131187390
estehkam-logo
estehkam-logo
detail-blog
17 دی 1402

نکات مهم در استفاده از تسمه حمل بار

بارگیری ایمن تاثیر بزرگی در رسیدن به سلامت بار به مقصد دارد و همچنین از وقوع مشکلات برای راننده کامیون و صاحب بار جلوگیری می‌کند. رعایت نکات مربوط به ایمنی در بارگیری، از وقوع خسارات مالی ناشی از بارگیری نادرست جلوگیری می‌کند.

بسیاری از خسارات مالی در زمان بارگیری به دلیل عدم توجه به نکات ایمنی مهم اتفاق می‌افتد. سهل‌انگاری در اموری همچون بستن بار و استفاده از ابزارهای ایمنی، باعث می‌شود که بار در طول مسیر حمل و نقل بین شهری و درون شهری آسیب ببیند و نتواند به سلامتی به مقصد برسد. در این مقاله، ما قصد داریم شما را با نکات مهم در استفاده از تسمه حمل بار آشنا کنیم.

راهنمای اتصال تسمه حمل بار

راهنمای اتصال تسمه حمل بار به شیوه‌های مختلف

یکی از مهم‌ترین نکات حیاتی در استفاده از این نوع تسمه‌ها، شیوه اتصال آن‌ها است. اشخاصی که از تسمه حمل بار برای جا‌به‌جایی وسایل مختلف استفاده می‌کنند، باید توانایی اتصال آن‌ها را به درستی داشته باشند. این اتصالات تأثیر زیادی بر کیفیت جا‌به‌جایی و کارایی تسمه‌ها دارند.

بسته به نحوه وصل شدن تسمه‌ها، زاویه‌ای که آن‌ها تشکیل می‌دهند، می‌تواند تا ۸ برابر کمتر شود یا با توجه به نوع اتصال، ظرفیت تحمل آن‌ها تا ۲ برابر افزایش یابد.

به‌طور کلی، سه روش متداول برای بستن تسمه حمل بار وجود دارد که در ادامه به شما شرح داده خواهیم کرد.

اسلینگ

اولین روش، بستن تسمه به شیوه آویزان کردن یا اسلینگ است، که یکی از روش‌های ساده‌تر اتصال به حساب می‌آید. این روش به شما محدودیت‌های بیشتری در حمل و نقل وزن‌های سبک‌تر اعمال می‌کند.

نکات مهم در مورد اتصال تسمه حمل بار در حین بارگیری عبارتند از:

  • انتخاب روش اتصال مناسب بر اساس وزن و نوع بار.
  • بستن تسمه به شیوه صحیح و مطابق با استانداردها.
  • رفتار دقیق با زاویه تسمه‌ها برای کاهش خطرات ناشی از بارگیری نادرست.
  • اطمینان از ایمنی و استحکام اتصال تسمه‌ها تا جلوگیری از رها شدن بار.

رعایت این نکات می‌تواند به افراد کمک کند تا تسمه حمل بار را به درستی و با کارایی بالا به وسیله‌ی مقصد خود وصل کنند.

بستن تسمه‌های حمل بار

استفاده از حالت U شکل برای بستن تسمه‌های حمل بار

برای افرادی که با نحوه بستن تسمه‌های حمل بار آشنا نیستند، می‌توانند از یکی از روش‌های ساده‌تر برای اتصال تسمه‌ها استفاده کنند. یکی از این روش‌ها حالت U شکل است که از سمت چپ تسمه مشخص می‌شود. در این نوع اتصال، حلقه‌های دو سر تسمه را به قسمت بالا و روی یک میله یا بار قرار می‌دهید.

این کار باعث افزایش توان حمل بار تا دو برابر می‌شود. این روش در واقع به تسمه‌ها اجازه می‌دهد که میله را در قسمت بالا و سمت چپ بار بگیرند و به این ترتیب وزن بار به طور مؤثری توزیع می‌شود. حالت U شکل مخصوصاً برای بارهای بلند و نامتناسب کارآمد است و در جلوگیری از حرکت ناخواسته بار در طول مسیر حمل و نقل نقش دارد.

لازم به ذکر است که بستن تسمه‌ها بر اساس نوع و وزن بار، به اهمیت زیادی برخوردار است و باید با دقت و صحیح انجام شود. این امر به جلوگیری از هرگونه خطرات و ناخواسته‌ها در حین حمل و نقل بار کمک می‌کند.

افزایش مقاومت تسمه حمل بار

افزایش مقاومت تسمه حمل بار

تسمه‌های حمل بار، از نظر انعطاف و مقاومتی که دارند، ویژگی‌های بسیار مثبتی دارند. اما در مقابل سطوح تیز و لبه‌های فلزی و آهنی بسیار حساس هستند و ممکن است خراب شوند. این نکته می‌تواند منجر به پارگی تسمه و سقوط بارها شود. برای افزایش مقاومت تسمه‌های حمل بار، در انتخاب و خرید آن‌ها به نکات زیر توجه کنید:

بافت داخلی تسمه

از تسمه‌های حمل باری استفاده کنید که دارای مفتول‌ها و سیم‌های فولادی در بافت داخلی آن‌ها هستند. این ویژگی باعث افزایش مقاومت تسمه در برابر فشار و فشارهای تیز می‌شود و از خرابی آن جلوگیری می‌کند.

روکش‌های ژلاتینی

ترتیب گذاری روی سطح رویی تسمه با روکش‌های ژلاتینی می‌تواند به میزان استهلاک و پوسیدگی تسمه کمک کند. این روکش‌ها به عنوان یک محرک عمل کرده و از سریع‌تر شدن فرآیند پوسیدگی جلوگیری می‌کنند.

با رعایت این نکات و انتخاب تسمه‌های حمل بار با ویژگی‌های مناسب، می‌توانید مقاومت تسمه‌ها را افزایش داده و از خطر پارگی و سقوط بار جلوگیری کنید. این اقدامات به افزایش عمر مفید تسمه و ایمنی در حمل و نقل بارها کمک خواهند کرد.

ارتباط بین تسمه و جغجغه چیست؟

ارتباط بین تسمه و جغجغه چیست؟

از دیگر جنبه‌های حیاتی دیگر در ایمنی و کارآیی استفاده از تسمه حمل بار، ارتباط مؤثر میان تسمه و جغجغه است. این اتصال بازی نقش مهمی در جابجایی بارها دارد و برای انجام صحیح آن، می‌باید دستگیره جغجغه را به طور دقیق باز کرده و سپس طرفی از تسمه که دارای قلاب است را به داخل جغجغه قرار دهید. سپس تسمه را به سمت خود بکشید تا از محکمیت آن اطمینان حاصل شود.

استفاده ماهرانه از جغجغه به ما این امکان را می‌دهد که از اتصال دقیق و قوی اشیاء اطمینان حاصل کنیم. برای باز کردن اتصال جغجغه، کافی است دستگیره را باز کنید و ضامن را آزاد کنید. این عمل باعث می‌شود تا بتوانید با سهولت تسمه حمل بار را آزاد کرده و بار را ببرید. این اقدامات از جمله نکات مهم در استفاده ایمن و کارآمد از تسمه حمل بار هستند.

رعایت نکات ایمنی در استفاده از تسمه حمل بار

توجه به رنگ تسمه‌ها؛ از مهم‌ترین نکات

تسمه حمل بار، همچون جرثقیل‌ها، در انواع رنگ‌های مختلف به بازار معرفی می‌شود و هر کدام از این رنگ‌ها دارای معنای خاصی هستند که در ادامه بررسی خواهیم کرد. این رنگ‌ها از زرد تا نارنجی متنوع هستند و در موارد خاصی برای انتقال بارها به کار می‌روند.

برخی از این رنگ‌ها و کاربردهای آن‌ها عبارتند از:

  • رنگ زرد: تسمه‌های زرد برای جابه‌جایی اشیا با وزن تا 3 تن، به ویژه در محیط‌های کارخانه‌ای، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • رنگ قرمز: تسمه‌های قرمز دارای مقاومت بسیار بالا بوده و برای جابه‌جایی اجسام با وزن تا 5 تن به کار می‌روند.
  • رنگ آبی: این رنگ تسمه‌ها عمدتاً در صنایع مانند کشتی‌سازی برای انتقال بارهای با وزن تا 8 تن به کار می‌روند.
  • رنگ سبز: تسمه‌های سبز به خصوص برای جابه‌جایی اشیا با وزن تا 2 تن مانند مینی بوس‌ها و وسایل نقلیه مشابه استفاده می‌شوند.
  • رنگ بنفش: تسمه‌های بنفش برای انتقال اجسام با وزن تا 1 تن به کار می‌روند.
  • رنگ طوسی: این نوع تسمه‌ها تقریباً در میان تسمه‌های قوی و ضعیف قرار دارند و برای جابه‌جایی اشیا با وزن 4 تن به کار می‌روند.
  • رنگ قهوه‌ای: تسمه‌های قهوه‌ای مخصوص جابه‌جایی اجسام با وزن تا 6 تن هستند.
  • رنگ نارنجی: تسمه‌های نارنجی به عنوان تسمه‌های بسیار قوی شناخته می‌شوند و توانایی انتقال اجسام با وزن تا 10 تن را دارند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شرکت استحکام تمام روزهای هفته در خدمت شما مشتریان گرامی میباشد. شما میتوانید از طریق تلفن، ایمیل و شبکه های مجازی، با ما در ارتباط باشید.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت استحکام می باشد

طراحی و توسعه توسط : نتواریوم

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user