تماس فوری با ما : 09131187390
estehkam-logo
estehkam-logo
detail-blog
20 تیر 1403

نصب تسمه جرثقیل | روش اصولی نصب این تسمه‌های پرکاربرد

نصب اصولی تسمه جرثقیل، امنیت بار را تضمین می‌کند

از تسمه جرثقیل برای لیفت و جا‌به‌جایی بارهای سنگین استفاده می‌شود. کارکردن با این تسمه‌ها بسیار آسان است، زیرا تسمه برخلاف زنجیر و سیم‌بکسل دچار پارگی نمی‌شوند. همین مسئله باعث شده است تا در بسیاری از محیط‌های صنعتی و کارگاهی از تسمه جرثقیل استفاده شود. اما برای استفاده صحیح باید در هنگام نصب تسمه جرثقیل به یک سری نکات توجه کنید. در این مطلب از استحکام بلت به روش نصب اصولی تسمه جرثقیل می‌پردازیم.

تسمه جرثقیل چیست؟

تسمه جرثقیل جدیدترین جایگزین سیم‌بکسل و زنجیرهای قدیمی است. تسمه‌های جرثقیل از الیاف ساخته می‌شوند و دارای انواع تسمه تک‌لایه، دوبل، سه‌لایه و چهارلایه هستند. در محیط‌های صنعتی و ساختمانی از تسمه برای جابه‌جایی بار استفاده می‌شود و افراد می‌توانند باتوجه‌به وزن بار خود از میان انواع تسمه مناسب‌ترین مدل را برای خود انتخاب کنند؛ همچنین شرکت‌های حمل بار از تسمه برای بستن وسایل در هنگام اسباب‌کشی استفاده می‌کنند تا کمترین میزان فشار به وسایل وارد شود.

برای نصب تسمه جرثقیل چه تجهیزاتی موردنیاز هستند؟

برای آن که فرایند اتصال تسمه جرثقیل به بار به شکل صحیح صورت بگیرد، باید از یک سری تجهیزات مخصوص استفاده کرد. این تجهیزات خطر سقوط وسایل را کاهش می‌دهند و باعث تقسیم فشار به‌صورت مساوی در دو طرف تسمه می‌شوند.

برخی از تجهیزات موردنیاز برای نصب تسمه جرثقیل عبارت‌اند از:

  • قلاب: از قلاب‌های فلزی برای اتصال صحیح میان تسمه و جرثقیل استفاده می‌شود. دهانه قلاب‌ها قابلیت باز و بسته‌شدن دارد و همین مسئله باعث می‌شود تا در هنگام جابه‌جایی بار تسمه از قلاب خارج نشود
  • جغجغه: یکی از ابزار‌های لازم برای ایجاد کشش مناسب در سرتاسر تسمه جرثقیل، تسمه جغجغه ای است. جغجغه مانند یک اهرم عمل می‌کند و به افراد اجازه می‌دهد تا تسمه را در جای خود محکم کنند
  • سگک: اگر تسمه را به طور مستقیم به قلاب گره بزنید، ممکن است در اثر فشار باز شود. به‌جای این کار در دو سر تسمه می‌توان از سگک برای اتصال صحیح تسمه با قلاب استفاده کرد
  • حلقه فلزی: در برخی از تسمه‌های پهن یک حلقه فلزی قرار گرفته است. از این حلقه فلزی می‌توان در نقاط تماس با سطوح تیز و برنده استفاده کرد تا خطر آسیب‌دیدن تسمه کاهش یابد

مراحل نصب تسمه جرثقیل به چه صورت است؟

یکی از سؤالات پرتکرار در زمینه استفاده از تسمه جرثقیل، این است که نصب تسمه جرثقیل به چه صورتی انجام می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم که برای انجام‌دادن این کار به‌صورت صحیح باید مراحل آن را به‌دقت انجام دهید.

مراحل نصب تسمه جرثقیل به شرح زیر هستند:

  • مرحله اول: ابتدا باتوجه‌به وزن و ابعاد بار موردنظر، تسمه جرثقیل مناسب برای جابه‌جایی آن را انتخاب کنید
  • مرحله دوم: تسمه را به‌گونه‌ای دور بار بپیچید که بار از دو سر آن به یک فاصله باشد. از گره‌زدن و تاب‌دادن تسمه خودداری کنید
  • مرحله سوم: سطح تماس تسمه با بار را به‌درستی چک کنید و مطمئن شوید که تسمه از نقاط تیز و برنده فاصله داشته باشد
  • مرحله چهارم: سگک دو سر تسمه را درون قلاب جرثقیل بیندازید و از صحیح بسته‌شدن قلاب اطمینان حاصل کنید
  • مرحله پنجم: با استفاده از جغجغه تسمه جرثقیل را سفت کنید تا فشار در سراسر تسمه به میزان یکسان پخش شود
  • مرحله آخر: با استفاده از جرثقیل و به‌آرامی بار را از زمین بلند کنید. کمی مکث کنید و درصورتی‌که متوجه مشکل خاصی نشدید، بار را به مقصد مدنظر خود انتقال دهید

نکات نصب تسمه جرثقیل

باتوجه‌به این که از تسمه جرثقیل برای حمل بارهای سنگین استفاده می‌شود، بهتر است برای ایمنی بیشتر به برخی نکات توجه کنید. رعایت این نکات می‌تواند خطرات احتمالی کار با تسمه جرثقیل را کاهش دهد و موجب آسان‌تر شدن فرآیند جابه‌جایی شود. در ادامه به برخی از نکات نصب تسمه جرثقیل می‌پردازیم.

انتخاب تسمه با عرض مناسب

اگر در هنگام استفاده از تسمه جرثقیل به عرض آن توجه نکنید، ممکن است بارها و وسایل شما سقوط کنند. برای جلوگیری از این کار باید به سراغ یک تسمه با عرض مناسب بروید که به طور کامل سطح بار را پوشش بدهد و از سرخوردن آن در هنگام جابه‌جایی جلوگیری کند.

رنگ تسمه

تسمه‌های جرثقیل در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شوند که هر یک از آن‌ها نشان‌دهنده حداکثر وزنی است که آن تسمه می‌تواند تحمل کند. به طور معمولاً تسمه‌هایی که رنگ روشن دارند؛ مانند تسمه زرد برای حمل بار‌های سبک استفاده می‌شوند. همچنین از تسمه‌هایی که به رنگ‌های تیره آبی و مشکی هستند برای حمل بارهای سنگین‌تر استفاده می‌شود.

اصالت تجهیزات

اگر در هنگام لیفت بار از تجهیزات بی‌کیفیت استفاده کنید، خطر سقوط و آسیب‌دیدگی اجسام بالا می‌رود؛ به همین منظور بهتر است تجهیزات موردنیاز برای حمل بار خود را از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید. استحکام بلت انواع تسمه جرثقیل اصل را به فروش می‌رساند.

شکل بار

برای نصب تسمه جرثقیل به‌صورت اصولی، باید بین شکل بار و نوع تسمه هم‌خوانی وجود داشته باشد. به طور مثال برای جابه‌جایی اجسام و بارهایی که شکل صاف و مکعبی دارند، بهتر است از تسمه‌های تخت استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید از انواع تسمه‌های آجدار برای مهارکردن بارهای لغزنده استفاده کنید.

استحکام بلت؛ تولیدکننده انواع تسمه جرثقیل

استحکام بلت یکی از برترین تولیدکنندگان تسمه جرثقیل در ایران است. انواع تسمه‌های پلی‌استری برای حمل بارهای سنگین در مجموعه استحکام بلت تولید و به فروش می‌رسند. شما می‌توانید برای خرید انواع تجهیزات موردنیاز برای حمل بار به بخش‌های مختلف سایت ما مراجعه کنید. ما در مجموعه استحکام بلت آماده هستیم تا سفارشات شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای شما ارسال کنیم.

سؤالات متداول

آیا می‌توان تسمه جرثقیل را به‌دور بار گره زد؟

بله؛ می‌توان به‌صورت اصولی تسمه را به‌دور بار گره زد، اما بهتر است به‌جای انجام‌دادن این کار از تجهیزات مختلفی مانند قلاب و سگک استفاده کنید.

آیا می‌توان از دو تسمه برای بستن دو طرف بار استفاده کرد؟

بله؛ می‌توان از دو تسمه برای لیفت کردن بار استفاده کرد. در هنگام انجام‌دادن این کار دقت کنید که دهانه قلاب‌های مورداستفاده به سمت بیرون بار قرار بگیرد.

 

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شرکت استحکام تمام روزهای هفته در خدمت شما مشتریان گرامی میباشد. شما میتوانید از طریق تلفن، ایمیل و شبکه های مجازی، با ما در ارتباط باشید.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت استحکام می باشد

طراحی و توسعه توسط : نتواریوم

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user