تماس فوری با ما : 09131187390
estehkam-logo
estehkam-logo
detail-blog
17 تیر 1403

نگهداری تسمه جرثقیل | فرایندی مهم برای حفظ ایمنی فرآیند حمل بار

نگهداری تسمه جرثقیل ضامن افزایش ایمنی و بهره‌وری است

تسمه‌های جرثقیل به دلیل برخورداری از توانایی بالا در جابه‌جایی بارهای سنگین، باید به‌صورت منظم و دوره‌ای بررسی شوند تا در زمان استفاده از آن‌ها ایمنی کار افزایش یابد. نگهداری تسمه جرثقیل یک فرایند ساده اما مهم و ضروری برای حفظ ایمنی فرایند حمل بار است. بر همین اساس در این مطلب از استحکام بلت به مهم‌ترین نکات نگهداری تسمه‌های جرثقیل می‌پردازیم.

تسمه جرثقیل یا تسمه حمل‌ بار چیست؟

تسمه حمل بار یا تسمه جرثقیل نوعی باربرند هستند که برای لیفت و جابه‌جایی بارهای سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات به دلیل کم‌خطر بودن، برای جابه‌جایی بارهای شکستنی و حساس استفاده می‌شوند. این تسمه‌ها همچنین در جابه‌جایی قایق، هواپیما، کشتی و… کاربردهای فراوانی دارند. باکیفیت‌ترین نوع تسمه‌های جرثقیل دارای تأییدیه‌ها و استانداردهای جهانی هستند و متناسب با کاربردشان در صنایع مختلف به کار می‌روند.

بر همین اساس انواع تسمه جرثقیل عبارت‌اند از:

  • تسمه جرثقیل تخت: پرکاربردترین نوع تسمه جرثقیل که برای وزن‌های 1 تا 30 تن مناسب هستند
  • تسمه جرثقیل بار گرد و یا شالی: به باری متصل می‌شوند که قصد جابه‌جایی آن را دارید
  • تسمه جرثقیل تک لار: کاربرد این تسمه‌ها بیشتر برای لیفت کردن اجسام است
  • تسمه جرثقیل دوبل: طول‌های متفاوتی دارند که بین 6 تا 35 سانتی‌متر متغیر هستند. این تسمه‌ها برای حمل بارهایی با وزن 2 تا 11 تن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نگهداری تسمه جرثقیل چه اهمیتی دارد؟

تسمه‌ها وظیفه انتقال بارهای سنگین را بر عهده دارند و آسیب‌دیدگی یا پوسیدگی آن‌ها حوادث جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت. نگهداری دوره‌ای این وسایل ضمن به‌حداقل‌رساندن هزینه‌های تعمیر، باعث افزایش طول عمر تسمه‌ها نیز می‌شود.

بر همین اساس مهم‌ترین مزایای نگهداری تسمه جرثقیل عبارت‌اند از:

  • کاهش حوادث
  • افزایش طول عمر تسمه
  • افزایش بهره‌وری و کاهش زمان توقف فرایند جابه‌جایی بارها
  • کاهش هزینه‌های تعمیرات ناگهانی

مهم‌ترین نکات برای نگهداری تسمه جرثقیل

طیف متنوعی از راهکارهای در اختیار شما قرار دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید طول عمر تسمه جرثقیل را افزایش دهید. این راهکارها در عین ساده‌بودن، مزایای فراوانی به همراه دارند و مانع از افت کیفیت کار و صرفه‌جویی در زمان انجام فعالیت‌ها می‌شوند. بر همین اساس در ادامه به مهم‌ترین نکات برای نگهداری تسمه جرثقیل می‌پردازیم.

بررسی‌های دوره‌ای؛ فرایندی مهم برای تضمین عملکرد مطلوب تسمه جرثقیل

یکی از مهم‌ترین نکات برای افزایش طول عمر تسمه جرثقیل، توجه به بررسی‌های دوره‌ای است. این بررسی‌ها شامل بازبینی و ارزیابی کامل تسمه‌ها برای پیداکردن هر گونه نشانه از پارگی، سایش یا خرابی می‌شود. در ضمن بررسی سطح کشش و تراز تسمه‌ها می‌‌تواند در اجرای عملکرد صحیح این وسایل تأثیر فراوانی داشته باشد.

شناخت راهکارهای مناسب برای تمیزکاری تسمه جرثقیل

تمیزکاری مداوم تسمه جرثقیل، عامل مهمی در افزایش سرعت کار و بهبود عملکرد این نوع از ماشین‌آلات صنعتی است. سعی کنید از مواد شوینده مناسب و ابزارهای غیر خراشنده برای تمیزکاری تسمه‌ها استفاده کنید. به‌کارگیری منظم این روتین نظافتی، باعث کاهش تجمع گردوغبار در سطح تسمه و افزایش طول عمر آن می‌شود.

آموزش کارکنان؛ راهکاری مطمئن برای افزایش طول عمر تسمه جرثقیل

برخی از اپراتورها و کارکنانی که در زمینه آماده‌سازی بارها برای انتقال به جای دیگر فعالیت می‌کنند، شناخت کاملی از نحوه کار با تسمه جرثقیل ندارند. آموزش کارکنان در زمینه نگهداری تسمه جرثقیل و چگونگی کارکردن با آن‌ها، مانع از خرابی و افزایش طول عمر این وسیله می‌شود. معمولاً آموزش‌ها در زمینه‌های: نکات فنی، روش‌های صحیح بررسی و تعویض تسمه‌ها هستند.

به‌کارگیری تجهیزات محافظتی

در بسیاری موارد آسیب به تسمه‌ها ناشی از عدم استفاده از تجهیزات ایمنی است؛ به این معنا که کارکنان از تجهیزاتی برای استفاده از تسمه‌ها استفاده می‌کنند که به بافت آن‌ها آسیب می‌رسانند. بر همین اساس استفاده از دستکش‌های مقاوم در برابر سایش، عینک‌ ایمنی و لباس‌های محافظتی ضمن جلوگیری از آسیب به کارکنان در بهبود عملکرد تسمه‌های جرثقیل نیز نقش دارد.

توجه به شرایط آب‌وهوایی برای نگهداری تسمه جرثقیل

وضعیت آب‌وهوا همیشه یکسان نیست؛ بنابراین در زمان رطوبت بالا یا در مناطق بسیار سرد باید بررسی‌های دوره‌ای به‌صورت دقیق، مانع از آسیب به تسمه‌ها می‌شود. در چنین شرایطی توصیه می‌شود که از مواد محافظتی مناسب برای جلوگیری از خوردگی و سایش استفاده کنید.

تنظیم کشش تسمه؛ راهکاری فنی و ساده

اطمینان از تنظیم مناسب کشش تسمه برای جلوگیری از سایش و پارگی اهمیت بسیار بالایی دارد. برای نگهداری تسمه جرثقیل باید به این نکته توجه داشته باشید و متناسب با ظرفیت، ارتفاع و حجم بارهای چید‌ه شده در جرثقیل کشش مناسب تسمه را تنظیم کرد.

تسمه باکیفیت را خریداری کنید

طیف متنوعی از انواع تسمه‌های برندهای مختلف در بازار هستند که در کیفیت‌های مختلف به فروش می‌رسند. شما برای اطمینان از ماندگاری تسمه جرثقیل و جلوگیری از هزینه‌های اضافه برای تعمیرات، حتماً باید محصولات برندهای معتبر را خریداری کنید یا سفارش خود را در سایت‌های معتبر انجام دهید.

به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین برای نگهداری تسمه جرثقیل

سیستم‌های مانیتورینگ و حسگرهای پیشرفته امکان بررسی وضعیت تسمه‌ها به‌صورت مستمر را به وجود می‌آورند. باتکیه‌بر قابلیت‌های این نوع تکنولوژی‌ها، در صورت خرابی یا نقص، می‌توان ایمنی و کارایی جرثقیل‌ها را افزایش داد.

بهترین تسمه‌های جرثقیل را از استحکام بلت خریداری کنید

استحکام بلت یک مجموعه معتبر و آنلاین در زمینه فروش انواع بکسل‌ها، تسمه دوبل، تسمه‌های رولی، تسمه صنعتی و جرثقیلی و دیگر انواع تسمه‌های پرکاربرد است. مجموعه ما با ارائه رویکرد تخصصی نسبت به فروش جدیدترین و مقاوم‌ترین تسمه‌های صنعتی، محصولات خود را باکیفیت بسیار بالایی به فروش می‌رساند. شما می‌توانید با خرید تسمه جرثقیل از سایت ما و توجه به نکات نگهداری این ابزارهای صنعتی، خیال خود را از بابت افزایش ایمنی و بهره‌وری حمل بارهای سنگین راحت کنید.

سؤالات متداول

چرا نگهداری تسمه جرثقیل مهم است؟

این کار از وقوع حوادث ناگهانی و جدی جلوگیری می‌کند و طول عمر مفید دستگاه را افزایش می‌دهد.

چه زمانی باید تسمه جرثقیل را تعویض کرد؟

زمانی که علائمی مانند: پارگی، سایش شدید و پارگی یا کاهش کشش تسمه جرثقیل مشاهده شود، باید این قطعات را تعویض کرد.

مهم‌ترین نکات نگهداری تسمه جرثقیل چه نکاتی هستند؟

بررسی‌های دوره‌ای، تمیزکاری منظم، آموزش کارکنان، استفاده از تجهیزات محافظتی، تنظیم کشش تسمه، توجه به شرایط آب‌وهوایی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین و… از جمله راهکارهای مهم در این زمینه هستند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شرکت استحکام تمام روزهای هفته در خدمت شما مشتریان گرامی میباشد. شما میتوانید از طریق تلفن، ایمیل و شبکه های مجازی، با ما در ارتباط باشید.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت استحکام می باشد

طراحی و توسعه توسط : نتواریوم

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user