تماس فوری با ما : 09131187390
estehkam-logo
estehkam-logo
detail-blog
6 فروردین 1403

تأثیر جنس سیم‌بکسل بر عملکرد و ایمنی

تأثیر جنس سیم‌بکسل بر عملکرد و ایمنی

سیم‌بکسل، نوعی طناب فولادی است که از ترکیب سه جز اصلی مغزی، لایه سیم و سیم درست شده است. از تابیده شدن چندین سیم به‌دور هم رشته و به طور معمول با تاب‌دادن چند رشته مفتول از جنس فلز دور یک هسته مفتولی شکل فولادی سیم‌بکسل ساخته می‌شود. قطر متوسط سیم‌بکسل‌ها غالباً از چیزی که با آن برچسب زده شده‌اند هرگز کمتر نیست و بیشتر است. قسمت اصلی سیم‌بکسل‌ها هسته مرکزی آن است که تعیین‌کننده خاصیت‌های خمشی آن‌هاست و مقدار نیرویی که می‌توانند تحمل کنند را هم معین می‌کند.

مغزی سیم‌بکسل‌ها از جنس کنف، پنبه، پروپیلن و یا فولاد باشد که باتوجه‌به نوع کاربرد، سایز و ضریب ایمنی آن، از مغزی‌های مختلف می‌توان استفاده کرد. قبل از اینکه سیم‌بکسل که وسیله‌ای پرکاربرد است از زنجیر و طناب برای بالابردن اجسام و حرکت در صنایع استفاده می‌شد. در این مطلب از استحکام بلت به انواع جنس سیم‌بکسل و تأثیر جنس سیم‌بکسل بر عملکرد و ایمنی آن پرداخته‌ایم پس تا انتها با هما همراه باشید.

ویژگی‌های سیم‌بکسل

ویژگی‌های سیم‌بکسل

از جمله ویژگی‌های این ابزار مکانیکی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • استحکام بسیار بالا
  • تحمل وزن بسیار زیاد
  • انعطاف‌پذیربودن فوق‌العاده زیاد
  • توانایی بالا در تحمل‌کردن تنش‌های خمشی
  • مقاوم در برابر سایش
  • تحمل‌کردن تنش خستگی زیاد
  • مقاوم در برابر فرسایش و خوردگی

با وجود ویژگی‌هایی که در فوق ذکر کردیم، ضعف و شدت سیم‌بکسل به نوع رشته سیم‌هایی بستگی دارد که در تولید آن استفاده می‌شوند.

اجزای تشکیل‌دهنده سیم‌بکسل

کلاً سیم‌بکسل از ۳ جزء اصلی تشکیل شده است که عبارت‌اند از:

  • مغزی

مغزی سیم‌بکسل‌ها از جنس فولاد، الیاف طبیعی یا مصنوعی تولید می‌شوند. این قسمت از سیم‌بکسل در حقیقت استوانه‌ای با قطر معین است که در مرکز و هسته قرار گرفته و رشته‌های سیمی به دورش تابیده می‌شوند. وظیفه اصلی این جزء مهم، قراردادن رشته سیم‌ها در کنار هم و توان تحمل تنش خمشی سیم‌بکسل را هم افزایش می‌دهد.

  • مفتول یا سیم

کوچک‌ترین جزء سیم‌بکسل‌ها، مفتول یا سیم است. مفتول از جنس آهن، استیل، فولاد یا برنز است. استحکام و مقاومت سیم‌بکسل در مقابل خوردگی و فرسایش به طور کامل وابسته به کیفیت و جنس سیم‌ها است.

  • رشته

استرند از تابیده شدن تعداد معینی مفتول در کنار هم به وجود می‌آید. مفتول‌ها برای درست‌شدن استرند به‌دور مفتولی مرکزی می‌تابند. باتوجه‌به قطر مغزی سیم‌بکسل، از تعدادی استرند به وجود آمده است که با نام و شکلی خاص به‌دور مغزی تابیده می‌شوند.

انواع تسمه سیم‌بکسل

انواع تسمه سیم‌بکسل

نکته‌ای که انواع گوناگون سیم‌بکسل‌ها را از هم متمایز کرده است، جنس مواد اولیه استفاده شده در تولید آن‌ها است که تأثیر بسزایی در عملکرد و ایمنی دارد. یکی از عوامل تعیین‌کننده و مهم در انواع سیم‌بکسل، جنس هسته مرکزی و مغزی است. این جزء از سیم‌بکسل‌ها به طور معمول از فولاد تولید شده و نمونه‌های گوناگونی از آن وجود دارد.

انواع مختلف سیم‌های تابیده شده مجاور مغزی ممکن است بر اساس نوع بافت، جنس و جهش تاب مختلف باشند، پس قبل از خرید سیم‌بکسل، باید به این موارد نیز توجه داشته باشید.

در تولید سیم‌بکسل‌ها، جنس سیم‌های مورداستفاده هم نقش حیاتی و مهمی را ایفا می‌کند و تأثیر زیادی بر عملکرد و ایمنی دارد. سیم‌های گوناگون با قطرهای مختلف در شرایط متفاوت کاربرد دارند و تفاوت در این قبیل مسائل در کیفیت نهایی و عملکرد و ایمنی سیم‌بکسل می‌تواند تأثیر بگذارد. سیم‌بکسل‌ها مطابق معیارهای مختلف، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. برخی از این دسته‌بندی‌ها عبارت‌اند از:

1. جنس مفتول سیم بکسل

مفتول استفاده شده در تولید سیم‌بکسل‌ها سه نوع است:

  • مفتول فولادی بدون روکش: این مدل مفتول روکش نداشته و به‌منظور استفاده در محیط‌هایی با آب‌وهوای خشک و دارای رطوبت کم مناسب است.
  • مفتول فولادی استیل: این نوع مفتول، روکش داشته؛ بنابراین مقاومت آن در مقابل دمای بالا و زنگ‌زدگی زیاد است.
  • مفتول فولادی گالوانیزه: این نوع هم روکش دارد و جهت استفاده در محیط‌های خیس و مرطوب که زنگ‌زدگی فلزات بسیار زیاد است، کاربرد دارد.

2. سیم بکسل بر حسب مغزی

جنس مغزی استفاده شده در سیم‌بکسل، بر عملکرد و ایمنی آن تأثیر زیادی دارد. مغزی سیم‌بکسل از جنس فولاد و یا کنف ساخته شده و هر کدام از آن‌ها کاربردهای مختلفی دارند. مغزی کنفی انعطاف بیشتری دارد و بهتر است برای مواردی مثل جرثقیل که در آن نیاز به مقاومت و استحکام بالایی هست، از سیم‌بکسل‌هایی که مغزی فولادی دارند استفاده کرد.

3. بافت و ساختار سیم بکسل

بافت سیم‌بکسل بر ۴ مدل است که آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

  • بافت فیلر: در ساختار سیم‌بکسل‌هایی که بافت آن‌ها از نوع فیلر است، از مفتول‌هایی با قطر یک اندازه استفاده می‌شود. به‌علاوه، فضای خالی بین این مفتول‌ها هم با مفتول‌های نازک‌تری پوشیده شده است. مفتول‌های نازک‌تر میانی، موجب افزایش انعطاف‌پذیری سیم‌بکسل می‌شود.
  • بافت سیل: در ساختار سیم‌بکسل‌هایی با بافت سیل، یک مفتول اصلی در مرکز وجود دارد و بقیه‌ی مفتول‌ها اطراف آن را می‌پوشانند. همچنین مفتول‌های خارجی قطر بیشتری نسبت به مفتول‌های داخلی دارند که این امر سبب بالارفتن مقاومت سیم‌بکسل در مقابل سایش و خوردگی می‌شود.
  • بافت استاندارد: در ساختار سیم‌بکسل استاندارد، همه‌ی مفتول‌ها قطر یکسان و هم‌اندازه داشته و همین موضوع، موجب کاربرد و انعطاف‌پذیری بالای این نوع سیم‌بکسل شده است.
  • بافت وارینگتون: ساختار در این نوع بافت به‌نوعی است که در سطح خارجی و بیرونی سیم، مفتول‌های نازک و کلفت به طور یک‌درمیان در کنار هم قرار گرفته‌اند. چگونگی قرارگرفتن مفتول‌ها در این نوع سیم، انعطاف‌پذیری بالاتری را نسبت به بافت سیل به دست می‌آورد.

تاب سیم‌بکسل

4. تاب سیم‌بکسل

سیم‌بکسل‌ها را می‌توان بر اساس چگونگی چرخش مفتول‌ها و رشته‌های آن دسته‌بندی کرد که عبارت‌اند از:

  • سیم‌بکسل یک‌طرفه: در این نوع، رشته سیم‌ها به یک سو پیچیده شده‌اند.
  • سیم‌بکسل دوطرفه: در این نوع سیم‌بکسل که صلیبی نیز نامیده می‌شود، رشته‌ها در دو سمت و جهت پیچیده شده‌اند.
  • سیم‌بکسل ترکیبی: در این نوع سیم‌بکسل نیز رشته‌ها در دو سو و جهت مخالف یکدیگر پیچیده شده‌اند و علاوه‌برآن، تاب کلاف به‌دور رشته‌ها هم یک‌درمیان، به طور راست و چپ است.

5. سیم بکسل براساس نوع تاب

سیم‌بکسل‌ها بر اساس نوع تاب، به دودسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • تاب معمولی: به این معنا که رشته سیم‌ها در یک‌جهت و کلاف در سوی مخالف است. این مدل تاب، سیم‌بکسل را در برابر پارگی، مقاوم‌تر می‌کند.
  • تاب لنگ: به معنی آن است که رشته سیم‌ها و کلاف‌ها در سیم‌بکسل، در یک‌جهت قرار دارند. این نوع تاب، در برابر خوردگی مقاومت بالایی را ایجاد می‌کند.

6. کاربرد سیم بکسل

سیم‌بکسل‌ها بر اساس صنایع و اهداف هم به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند. به طور مثال:

  • سیم‌بکسل جرثقیل و حفاری: به دلیل کاربرد خاصّش مقاومت و قدرت بالایی دارد.
  • سیم‌بکسل آسانسور: مغزی این سیم‌بکسل از جنس فولاد است تا امنیت جابه‌جایی را تأمین کند.
  • سیم‌بکسل‌های ظریف موجود در ترمز دوچرخه: عملکرد ترمز را از دسته‌ها به لقمه منتقل می‌کنند.

استحکام بلت؛ بزرگ‌ترین مرجع تخصصی تولید سیم‌بکسل‌های مقاوم و ایمن

همان‌گونه که اشاره شد سیم‌بکسل یک نوع طناب از جنس فولاد است که از آن در زمینه‌های گوناگونی استفاده می‌گردد و در میان سیم‌بکسل‌های تولید شده، سیم‌بکسل‌هایی هستند که از آن‌ها به‌منظور مهار بارهای سنگین استفاده می‌شود. سیم‌بکسل‌های جرثقیل و مهاری بهترین سیم‌بکسل برای حمل بار هستند، زیرا آن‌ها به‌صورت باورنکردنی ای وزن‌های چندتنی را می‌توانند تحمل کنند. اگر چنانچه شما قصد دارید اطلاعات بیشتری دررابطه‌با انواع سیم‌بکسل و کاربرد، عملکرد و ایمنی آن‌ها داشته باشید با استفاده از راه‌های ارتباطی با شرکت استحکام بلت ارتباط گرفته و نظرات خود را گفته و پاسخ سؤالاتتان را از ما بخواهید.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شرکت استحکام تمام روزهای هفته در خدمت شما مشتریان گرامی میباشد. شما میتوانید از طریق تلفن، ایمیل و شبکه های مجازی، با ما در ارتباط باشید.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت استحکام می باشد

طراحی و توسعه توسط : نتواریوم

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user