تماس فوری با ما : 09131187390
estehkam-logo
estehkam-logo
detail-blog
18 شهریور 1403

ساختار تسمه‌های حمل بار

تسمه حمل بار؛ بهترین ابزار برای جابه‌جایی بارهای سنگین

جابه‌جایی بارهای سنگین یکی از چالش‌هایی است که انسان از گذشته تاکنون با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی خودروهای باری و صنعتی قدرتمندی ساخته شده‌اند که می‌توان از آن‌ها برای حمل بار استفاده کرد. برای این که بارها در هنگام جابه‌جایی با این ماشین‌های صنعتی مهار شوند، می‌توان از انواع تسمه حمل بار استفاده کرد. به همین بهانه در این صفحه از استحکام بلت، ساختار تسمه‌های حمل بار را بررسی می‌کنیم.

تسمه‌های حمل بار چگونه تولید می‌شوند؟

یکی از اولین سؤالاتی که ذهن بسیاری از مخاطبان را در مواجهه با تسمه‌های حمل بار درگیر می‌کند، این است که این تجهیزات حمل بار چگونه تولید می‌شوند؟ در پاسخ باید بگوییم که برای تولید تسمه از ماشین‌های نواربافی صنعتی استفاده می‌شود که الیاف مصنوعی را با الگوهای مشخص می‌بافند.

مراحل تولید تسمه حمل بار به شرح زیر است:

  1. ابتدا نوع تسمه موردنیاز تعیین می‌شود تا مطابق با ابعاد، میزان کشش و بیشینه تحمل وزن آن تکنسین‌ها دستگاه‌های نواربافی را تنظیم کنند
  2. در ادامه میزان و نوع مواد اولیه مورداستفاده برای ساخت تسمه تعیین می‌شود
  3. تکنسین‌ها با استفاده از الگوهای از پیش مشخص‌شده شروع به بافتن تسمه می‌کنند. فرآیند بافتن بدون وقفه ادامه پیدا می‌کند تا سراسر تسمه از بافتی یکسان بهره‌مند شوند
  4. پس از اتمام مرحله بافتن، تسمه‌ها با طول مشخص برش می‌خورند و محل‌های برش با نخ مخصوص سردوزی می‌شوند
  5. تسمه‌های برش خورده مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا از کیفیت آن‌ها اطمینان حاصل شود. این آزمایش با استفاده از کامپیوتر و حسگرهای محاسبه کننده فشار انجام می‌شود
  6. بعد از آزمایش تسمه‌ها بسته‌بندی می‌شوند و توضیحات لازم روی بسته‌بندی آن‌ها درج می‌شود. در انتها این محصولات به بازار ارسال می‌شوند

متریال ساخت یکی از عوامل مؤثر بر ساختار تسمه حمل بار

برای این که ساختار تسمه از مقاومت مطلوبی در برابر تحمل فشار و وزن برخوردار باشد، می‌توان از متریال‌های مختلف برای تولید آن‌ها استفاده کرد. این متریال‌ها از جنس الیاف مصنوعی هستند و در فرایندهای پیچیده پتروشیمی تولید می‌شود. مزیت استفاده از الیاف مصنوعی برای تولید تسمه حمل بار این است که طول آن‌ها به شکلی مطلوب افزایش پیدا می‌کند و می‌توان از آن‌ها برای ساخت تسمه‌های یکدست استفاده کرد. در ادامه انواع متریال‌های مورداستفاده برای ساخت تسمه حمل بار را بررسی می‌کنیم.

الیاف پلی‌استر

این الیاف مصنوعی مقاومت کشسانی متوسطی در حدود 3 درصد دارد و برای تولید تسمه‌های فوق‌سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی‌استر در برابر سایش از خود مقاومت نشان می‌دهد و می‌تواند سازنده ساختاری مستحکم باشد.

برخی از مزایای استفاده از پلی‌استر برای ساخت تسمه عبارت‌اند از:

  • مقاومت در برابر خوردگی حاصل از مواد اسیدی و سفیدکننده
  • امکان ساخت تسمه‌های طولانی
  • قیمت مناسب

الیاف نایلون

این الیاف مقاومت کم‌تری در برابر پلی‌استر دارد اما می‌توان ارز آن تسمه‌هایی سبک با ساختار مقاوم تولید کرد. نایلون به طور معمول در ساخت تسمه‌هایی با بیشینه وزن 3 الی 5 تن مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند بین 8 الی ۱۰ درصد از خود ظرفیت کشش نشان دهد. تسمه‌های نایلونی اگرچه بسیار مقاوم هستند اما در معرض مواد سفیدکننده و اسیدها خورده می‌شوند.

برخی از مزایای الیاف نایلون برای ساخت تسمه عبارت‌اند از:

  • مقاومت شیمیایی بالا در برابر محیط‌های قلیایی
  • عدم آسیب به بافت تسمه در تماس با روغن و گریس
  • وزن سبک و امکان ساخت تسمه‌های طولانی

الیاف پلی‌آمید

برای این که تسمه‌ها در اثر تماس با آب دچار کاهش سایز نشوند، می‌توان از الیاف پلی‌آمید در تولید آن‌ها استفاده کرد. ساختار این الیاف صنعتی به‌گونه‌ای است که در برابر تغییر اندازه از خود مقاومت نشان می‌دهد و می‌توان از تسمه‌های حمل بار ساخته شده از آن در صنایع کشتی‌سازی و دریایی استفاده کرد.

الیاف پلی‌پروپیلن

یکی دیگر از انواع الیاف صنعتی مورداستفاده در ساخت انواع تسمه، پلی‌پروپیلن است. این الیاف در برابر سوختن مقاوم است و به همین دلیل در عملیات آتش‌نشانی می‌توان از آن برای جابه‌جایی آوار استفاده کرد. قیمت پلی‌پروپیلن مناسب است و به دلیل تحمل وزن بالا در شرکت‌های نواربافی به کار می‌رود.

ساختار تسمه‌های حمل بار از نظر شکل ظاهری

دستگاه‌های نواربافی به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که می‌توان آن‌ها را برای تولید انواع تسمه با شکل‌های ظاهری مختلف تنظیم کرد. هدف از انجام این کار تولید تسمه با ساختارهای متفاوت است تا بتوان از آن‌ها در انواع محیط‌های صنعتی استفاده کرد. در ادامه با ساختار تسمه‌های حمل بار از نظر شکل ظاهری آشنا می‌شویم.

تسمه‌های تخت

پرکاربردترین مدل تسمه‌های حمل بار دارای ساختاری صاف هستند و می‌توان از آن‌ها برای حمایت از بارهای مختلف استفاده کرد. این نوع تسمه به شکلی مطلوبی دور اجسام قرار می‌گیرند و از سقوط آن‌ها در حین جابه‌جایی جلوگیری می‌کنند.

برخی از مزایای استفاده از تسمه‌های تخت عبارت‌اند از:

  • عدم آسیب به بار
  • توزیع یکسان وزن در سراسر تسمه
  • قابلیت جمع‌شدن آسان
  • امکان نصب جغجغه برای تنظیم فشار

تسمه‌های گرد

ساختار تسمه‌های حمل بار گرد شباهت بسیاری به سیم‌بکسل دارد با این تفاوت که جنس آن از الیاف صنعتی ساخته می‌شود. این تسمه‌ها می‌توانند در محیط‌های مختلف برای کشیدن بارهای سنگین مورداستفاده قرار بگیرند. ساختار این تجهیزات حمل بار به‌گونه‌ای است که فشار در سراسر آن‌ها تقسیم می‌شود تا خطر پارگی کاهش پیدا کند. به طور معمول از دو قلاب در دوسر تسمه‌های گرد برای استفاده آسان استفاده می‌شود. خوب است بدانید که این وسیله با نام تسمه شالی نیز شناخته می‌شود.

ساختار تسمه‌های حمل بار از نظر ضخامت

وزن بارها در شرایط مختلف متفاوت ایست و به همین دلیل تنوع تسمه‌های حمل بار بسیار بالا است. این تجهیزات حمل بار توسط ماشین‌های نواربافی صنعتی تولید می‌شوند و در برخی موارد برای افزایش استحکام، آن‌ها را به‌صورت چندلایه روی یکدیگر می‌بافند. انجام این کار باعث می‌شود که بتوان از آن‌ها برای حمل بارهای فوق سنگین مانند کشتی و هواپیما استفاده کرد.

انواع مدل‌های تسمه حمل بار از نظر ضخامت عبارت‌اند از:

  • تسمه تک‌لایه: ساختار تسمه‌های حمل بار تک‌لایه به‌گونه‌ای است که می‌توان از آن‌ها برای حمل بارهای سبک استفاده کرد. این تسمه‌ها معمولاً از جنس پلی‌پروپیلن هستند و در برابر سایش و خوردگی مقاومت می‌کنند
  • تسمه چندلایه: برای این که بیشینه تحمل تسمه در برابر وزن بارهای سنگین بالا برود، می‌توان آن‌ها را به‌صورت چندلایه تولید کرد. این تسمه‌ها برای حمل بارهای فوق سنگین استفاده می‌شوند و خطر بریدگی آن‌ها بسیار پایین است
 

استحکام بلت؛ برترین تولیدکننده انواع تسمه حمل بار با ساختار مستحکم

مجموعه استحکام بلت یکی از برترین تولیدکنندگان انواع تسمه حمل بار است که محصولات خود را با قیمتی رقابتی به بازار عرضه می‌کند. ما در این مجموعه با به‌کارگیری نیروهای متخصص و دستگاه‌های صنعتی پیشرفته توانسته‌ایم انواع تسمه حمل بار را مطابق با استانداردهای جهانی تولید کنیم. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و خرید محصولات با متخصصان ما در استحکام بلت تماس بگیرید.

سؤالات متداول

از کدام مواد اولیه برای تولید تسمه حمل بار استفاده می‌شود؟

برای تولید تسمه از الیاف‌های مصنوعی مانند پلی‌پروپیلن، پلی‌آمید، پلی‌استر و نایلون استفاده می‌شود.

تسمه‌های گرد چه کاربردی دارند؟

این نوع تسمه‌های حمل بار به‌عنوان جایگزین سیم‌بکسل استفاده می‌شوند.

استفاده از تسمه حمل بار تخت چه مزایایی دارد؟

توزیع یکسان وزن بار، امکان نصب جغجغه و قابلیت جمع‌شدن آسان از جمله مزایای استفاده از تسمه حمل بار تخت هستند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شرکت استحکام تمام روزهای هفته در خدمت شما مشتریان گرامی میباشد. شما میتوانید از طریق تلفن، ایمیل و شبکه های مجازی، با ما در ارتباط باشید.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت استحکام می باشد

طراحی و توسعه توسط : نتواریوم

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user