تماس فوری با ما : 09131187390
estehkam-logo
estehkam-logo
detail-blog
10 دی 1402

مشخصات تسمه حمل بار یا تسمه جرثقیل

برای جابه‌جایی بارهای سنگین، که حمل آن‌ها بسیار سخت است، از وسیله‌ای به نام تسمه حمل بار یا تسمه جرثقیل استفاده می‌شود. این وسیله ابعاد و انواع مختلفی دارد، به همین خاطر افراد می‌توانند باتوجه به نوع و میزان بار از تسمه جرثقیل موردنظر خود استفاده کنند. در این مطلب با ما همراه باشید، تا با مشخصات تسمه حمل بار و یا تسمه جرثقیل آشنا شوید.

تسمه حمل بار یا تسمه جرثقیل چیست؟

به نوعی باربند که از آن برای جابه جایی و یا بالا بردن بار با وزن زیاد استفاده می‌شود، تسمه حمل بار یا تسمه چرثقیل گفته می‌شود.سیم‌های بکسل نسبت به تسمه چرثقیل خطر بیشتری دارد، به همین دلیل استفاده از تسمه چرثقیل امروزه رایج‌تر شده است. تسمه چرثقیل علاوه بر خطر کمتر، استفاده‌ی راحت‌تری نیز دارد و در جا به جایی بارهای حساس و شکستنی کاربرد بسیار زیادی دارد. تسمه چرثقیل فلزی نمی‌باشد و به بدنه اشیا و یا اجسام هیچ آسیبی وارد نمی‌کند، به همین خاطر از آن برای جا به جایی هواپیما، کشتی، قایق و…. استفاده می‌شود.

تسمه حمل بار یا تسمه جرثقیل چیست؟

تسمه حمل بار یا تسمه جرثقیل در تولیدی‌های متفاوت به صورت استاندارد تولید می‌شود، تا از بروز هرگونه مشکل در زمان انجام کار جلوگیری شود. بر روی هر کدام این تسمه‌ها در تولیدی شماره استاندارد، مشخصات کارخانه تولیدکننده، مشخصات جنس تسمه، کد رهگیری، علامت استاندارد، جدول بارگذاری براساس طرز استفاده و یا فاکتورهای ایمنی بر روی آن ثبت می‌شود.

انواع تسمه حمل بار یا تسمه جرثقیل

تسمه حمل بار یا جرثقیل انواع مختلفی دارد، که در بخش زیر به آن‌ها اشاره شده است:

1.تسمه‌های حمل بار تک لا

تسمه‌های حمل بار تک لا یکی از تسمه‌های پرکاربرد و پر استفاده می‌باشد، که از آن به جای زنجیر بار و یا سیم بکسل استفاده می شود. جنس این تسمه معمولا از الیاف پلی استر می‌باشد، به همین خاطر انعطاف زیادی دارد. در نتیجه از آن برای حمل بارهای حساسی مانند هواپیما و یا قایق استفاده می‌شود.

تسمه‌های حمل بار دو لا

2.تسمه‌های حمل بار دو لا

از دیگر انواع تسمه های حمل بار پرکاربرد این نوع تسمه می‌باشد، که عرض‌های متفاوتی از جمله 5 ساتی متر، 10 سانتی متر، 15 سانتی متر، 20 سانتی متر، 25 سانتی متر و 30 سانتی متر دارند. هر کدام آن‌ها توان حمل و جا به جایی بارشان از 2 تا 12 تن به صورت متفاوت می‌باشد. لازم به ذکر است، هنگامی که هر کدام این تسمه‌های گفته شده را در زمان بارگیری دو لا کنید، قابلیت آن‌ها دو برابره تناژ گفته شده، در حمل بار می‌شود.

به عنوان مثال تسمه‌ای  با عرض 5 سانتی متر که تناژ 2 تن دارد و طول آن دو متر است، زمانی که به صورت دو لا در بارگیری استفاده می‌شود می تواند باری به وزن 4 تن را نیز حمل کند.

3.تسمه‌های حمل بار گرد

یکی دیگر از انواع تسمه‌های پرکاربرد، تسمه حمل بار گرد یا شالی می‌باشد. دلیل پرکاربرد بودن آن به‌خاطر حمل و جا به جایی بار در تناژهای مختلف می‌باشد. این نوع تسمه‌های حمل بار، اتصال‌دهنده و به صورت یک تکه هستند. تسمه‌های حمل بار گرد، از جنس پلی استر و به شکل بیضی می‌باشند، که مقاومت کششی زیادی دارند.

4.تسمه‌های حمل بار تخت

از دیگر تسمه‌های پرکاربرد می‌توان به تسمه‌های حمل بار تخت اشاره کرد، که بیشتر اوقات برای لیفترانگ استفاده می‌شود. این نوع تسمه معمولا توانایی حمل بار در وزن 1 تا 35 تن را دارد، که در رنگ‌های مختلفی نیز تولید می‌شود. لازم به ذکر است، که باتوجه به رنگ تسمه، مقاومت آن مشخص می‌شود. جنس تسمه‌های حمل بار تخت از الیاف مصنوعی می‌باشد، به همین دلیل دارای بافت نرمی است.

رنگ انواع تسمه جرثقیل

تسمه جرثقیل در انواع و رنگ‌های مختلفی تهیه می‌شود، که هر کدام این رنگ‌ها نشان‌دهنده‌ی معنای خاصی می‌باشند. در بخش زیر به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم:

رنگ آبی تسمه جرثقیل

1.رنگ آبی

تسمه‌های حمل باری که به رنگ آبی هستند، برای جا به جایی وسایلی با وزن 8 تن کاربرد دارد، به همین دلیل بیشتر برای حمل صنایعی مانند کشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2.رنگ سبز

تسمه‌های حمل بار سبز رنگ، برای جابه جایی وسایلی با وزن 2 تن کاربرد دارد. به همین خاطر بیشتر برای حمل وسایلی مانند مینی بوس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3.رنگ زرد

این رنگ تسمه برای جا به جایی اشیا و بارهای 3 تنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل بیشتر در کارخانه‌ها از این رنگ تسمه استفاده می‌شود.

4.رنگ قرمز

این رنگ تسمه برای جا به جایی بارهای 5 تنی کاربرد دارد. لازم به ذکر است، که تسمه های حمل بار قرمز رنگ از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشند.

رنگ نارنجی تسمه جرثقیل

5.رنگ نارنجی

تسمه‌های حمل بار نارنجی رنگ قابلیت جا به جایی اجسام در وزن 10 تن را دارند، به همین خاطر بسیار قوی و مقاوم می‌باشند.

6.رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای یکی دیگر از رنگ‌های تسمه حمل بار می‌باشد، که در جا به جایی اجسام 6 تنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

7.رنگ بنفش

از این رنگ تسمه‌ی حمل بار برای جا به جایی اجسام با وزن 1 تنی استفاده می‌شود.

8.رنگ طوسی

از این رنگ تسمه برای جا به جایی اشیا و بارهایی با وزن 4 تن استفاده می‌شود. به همین خاطر این رنگ تسمه بین تسمه‌های ضعیف و قوی قرار دارد.

قیمت تسمه حمل بار یا تسمه جرثقیل

قیمت تسمه باتوجه به برند، متریال‌های به کار برده شده، عرض و رنگ که نشان‌دهنده میزان تحمل حمل بار است، قیمت‌گذاری می‌شود. معمولا تسمه‌هایی که قابلیت حمل بار آن‌ها بیشتر است، قیمت بیشتری دارند و قیمت تسمه‌هایی که قابلیت حمل بار آن‌ها پایین است، کمتر می‌باشد. همچنین بهتر است بدانید، که تسمه‌های جرثقیل در ابعاد مختلف و لایه‌های متفاوت تشکیل می‌شود. تسمه‌هایی که برند آنها معتبر و بین‌المللی است، قیمت بالاتری دارد. از دیگر مواردی که باعث تفاوت قیمت تسمه های حمل بار می‌شود، می‌توان به متراژ، ضریب امنیتی و تناژ آن‌ها اشاره کرد.

مزایای تسمه حمل بار یا تسمه جرثقیل

در بخش زیر به چند مورد از مزایای تسمه حمل بار یا تسمه جرثقیل اشار شده است:

  • قیمت مناسب و مقطوع
  • مقاومت بالا
  • دوام زیاد
  • در دسترس بودن
  • کشش خوب تسمه
  • مورد استفاده برای هر وزن و باری (با توجه به رنگ تسمه تشخیص داده می‌شود.)
  • انعطاف‌پذیری بسیار بالا

در آخر

در این مطلب به مشخصات تسمه حمل بار یا تسمه جرثقیل اشاره شده است. برای نصب و استفاده از تسمه ابتدا باید به کمک دستگیره تسمه را آزاد کرده و سپس آن را از قسمت زیرین جغجغه رد کرده و تا زمانی که کاملا محکم و سفت شود، باید تسمه را بکشید. بعد از محکم شدن، به کمک بند قلاب بار را محکم کرده و جغجغه را خم کنید تا کاملا محکم شود، سپس تسمه را قفل کنید. در آخر کار اهرم رها سازی را بکشید و نگه داشته، سپس دسته جغجغه را باز و تسمه را شل کنید، سپس اهرم و به صورت مجدد تسمه را بکشید، تا تسمه به صورت کامل سفت شود.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شرکت استحکام تمام روزهای هفته در خدمت شما مشتریان گرامی میباشد. شما میتوانید از طریق تلفن، ایمیل و شبکه های مجازی، با ما در ارتباط باشید.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت استحکام می باشد

طراحی و توسعه توسط : نتواریوم

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user